A cappella zpěv ve vokálních skupinách a jeho využití v hudební výchově
A cappella singing in vocal groups and its use in music education
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180895Identifiers
Study Information System: 254567
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Filippi, Lukáš
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Czech Language Oriented at Education - Music Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
23. 5. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
a cappella, vokální skupiny, vokální hudba, My, písničkaKeywords (English)
a cappella, vocal groups, vocal music, My písničkaBakalářská práce se zabývá zpěvem a cappella a jeho využitím ve vokálních skupinách. Teoretická část této práce definuje pojmy a cappella, vokální skupiny a vokální hudba. Stručně popisuje historii vývoje na poli vokálních seskupení a blíže charakterizuje skupiny, které se a cappella zpěvem zabývají: The Real Group, Pentatonix, 4TET a Skety. Tento výčet uzavírá vokální skupina My, písnička, jejíž členkou je autorka této práce. Praktická část předkládané práce představuje projektové vyučování jako návrh aplikace a cappella tematiky do hudebně výchovného procesu. Výsledkem jsou metodické listy, které využívají několika písní skupiny My, písnička a slouží jako manuál pro práci s a capella repertoárem pro budoucí a stávající učitele. Praktickou část práce uzavírá dotazníkové šetření, které doplňuje celkový obraz o orientaci žáků v a cappella tematice.
The bachelor thesis deals with a cappella singing and its use in vocal groups. The theoretical part of this bachelor defines the terms a cappella, vocal groups and vocal music. Briefly describes the history of development of vocal groups and more closely characterizes the groups that engage in a cappella singing: The Real Group, Pentatonix, 4TET and Skety. This list is concluded by the group My, písnička, of which the author of the bachelor thesis is a member. The practical part of the presented bachelor thesis represents project teaching as a proposal for the application of a cappella themes in the music education process. The result is methodical sheets that use songs of the group My, písnička and serve as a manual for working with a capella repertoire for future and existing teachers. The practical part of the bachelor thesis concludes with a questionnaire survey, which completes the overall picture of the students' orientation in the a cappella theme.