Informovanost o kyberšikaně v adolescenci
Cyberbullying awareness in adolescence
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180616Identifiers
Study Information System: 245562
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Zvírotský, Michal
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Physical Education and Sport Oriented at Education - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 5. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
adolescence, kyberšikana, prevence, učitelé, školyKeywords (English)
adolescence, cyberbullying, prevention, teachers, schoolsTato práce se zabývá informovaností o kyberšikaně u dětí v adolescenti. Práce je členěna na dvě části, a to teoretickou a praktickou. V části první je čtenář obeznámen se základními pojmy související s šikanou a kyberšikanou, včetně jejich druhů, forem a platforem, na kterých může kyberšikana probíhat. Následně je popsáno, kdo se celého procesu kyberšikany zúčastňuje a také je vymezeno legislativní ustanovení. Práce se také zaměřuje na prevenci a zdroje pomoci pro oběti kyberšikany. Jsou popsány postoje dospívajících ke kyberšikaně, jejich informovanost a míra odsouzení kyberšikany. V druhé, praktické části, byla pomocí kvantitativního dotazníkového šetření zjišťována míra informovanosti adolescentů, a to ve třech hlavních oblastech: jaké mají adolescenti znalosti o základních pojmech, znalosti o prevenci kyberšikany a v jaké míře kyberšikanu odsuzují. Pro následné vyhodnocení bylo použito celkem 116 dotazníků, kde průměrný věk respondentů činil 13,1 let. Výsledky ukázaly, že nejznámější formou kyberšikany pro žáky je kyberstalking a že většinu informací o kyberšikaně získávají ze školy. Nicméně je třeba studenty více informovat o tématech jako je metodik prevence či preventivní organizace. Z výsledků je také patrné, že škola poskytuje poměrně málo preventivních přednášek nebo jiných vzdělávacích...
This thesis examines awareness of cyberbullying in adolescent children. The thesis is divided into two parts, theoretical and practical. In part one, the reader is introduced to the basic concepts related to bullying and cyberbullying, including the types, forms and platforms on which cyberbullying can take place. It then describes who is involved in the whole process of cyberbullying and also outlines the legislative provisions. The paper also focuses on prevention and sources of help for victims of cyberbullying. Adolescents' attitudes towards cyberbullying, their awareness of cyberbullying and their level of condemnation of cyberbullying are described. In the second, practical part, the level of awareness of adolescents was investigated by means of a quantitative questionnaire survey in three main areas: the adolescents' knowledge of basic concepts, their knowledge of cyberbullying prevention and their level of cyberbullying condemnation. A total of 116 questionnaires were used for the subsequent evaluation, where the average age of the respondents was 13.1 years. The results showed that the most familiar form of cyberbullying for students is cyberstalking and that they get most of their information about cyberbullying from school. However, there is a need to inform students more about topics...