Big Social Data and the Study of Celebrity Fandom
Big Data, digitální stopa a studium celebrity
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180089Identifiers
Study Information System: 197485
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Špaček, Ondřej
Mikuláš, Peter
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology
Department
Department of Sociology
Date of defense
31. 3. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Pass
Keywords (Czech)
digitální stopa, velká data, asociační pravidla, afinitní analýza, analýza nákupního košíku, celebrita, sociální média, sociální sítě, sociologie celebrity, kulturní spotřeba, afinita, predikceKeywords (English)
big data, big social data, digital trace data, digital traces, association rules, affinity analysis, market basket analysis, lift, lift buckets, prediction, celebrity, social media, lifestyle politics, lifestyle enclaves, cultural consumptionTato práce přináší nový pohled na celebrity a jejich fanoušky optikou big social data, přičemž zkoumá možnosti využití digitální stopy ze sociálních sítí pro sociologický výzkum. První kapitola přináší sociologické zarámování celebrity, její krátkou historii v kontextu rozvoje médií a diskusi o revoluční roli, kterou pro celebritní kulturu sehrály platformy sociálních médií. Nakonec se snaží o propojení teorií role celebrity ve společnosti s výzkumem životního stylu, polarizace, subkultur vkusu a "enkláv životního stylu". Druhá kapitola slouží jako úvod do problematiky digitální stopy a big social data obecně. Nejprve jako sociálně- technologických fenoménů, poté jako výzkumných nástrojů. Zabývá se jejich historickou i současnou dostupností, epistemologickými implikacemi pro výzkum, limity i nebezpečími. Nakonec představuje seznamy oblíbených stránek na Facebooku jako cenný zdroj informací o životním stylu. Třetí kapitola empiricky zkoumá digitální stopu 90 tisíc fanoušků českých celebrit na Facebooku. Klade si otázku, zda preference celebrit souvisejí s rozdíly v různých aspektech života, včetně politiky, volného času nebo kulturní spotřeby. Z metodologického hlediska se zabývá kombinací dat z API s web scrapingem a praktickými výzvami při práci s "řídkými" daty ze sociálních médií. Testuje rovněž využití...
This thesis provides a novel view of celebrity fandom through the lens of big social data, while at the same time exploring the opportunities and challenges of using digital traces from social media for sociological research. The first chapter provides a sociological framing of celebrity, a short, joint history of celebrity and the media, and a discussion of the revolutionary role that social media and its platforms played in celebrity culture. Finally, it attempts to bridge theories related to celebrity's role in society with research on "lifestyle politics", "polarization", "taste cultures" and "lifestyle enclaves". The second chapter serves as an introduction into big social data and digital trace data. First as a socio-technological phenomenon, then as a research tool. It covers its historical and current availability and discusses its epistemological and practical opportunities, limits and dangers. Finally, it introduces Facebook pagelikes as a valuable source of information on lifestyle politics. Chapter three is an exploration of Facebook digital traces of 90k celebrity followers. It asks whether celebrity preferences are related to differences in various aspects of life, including politics, leisure or cultural consumption. Methodologically, it covers combining data from APIs with web scraping and...