Show simple item record

Big Data, digitální stopa a studium celebrity
dc.contributor.advisorNumerato, Dino
dc.creatorSedláček, Jakub
dc.date.accessioned2023-05-11T14:12:30Z
dc.date.available2023-05-11T14:12:30Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/180089
dc.description.abstractTato práce přináší nový pohled na celebrity a jejich fanoušky optikou big social data, přičemž zkoumá možnosti využití digitální stopy ze sociálních sítí pro sociologický výzkum. První kapitola přináší sociologické zarámování celebrity, její krátkou historii v kontextu rozvoje médií a diskusi o revoluční roli, kterou pro celebritní kulturu sehrály platformy sociálních médií. Nakonec se snaží o propojení teorií role celebrity ve společnosti s výzkumem životního stylu, polarizace, subkultur vkusu a "enkláv životního stylu". Druhá kapitola slouží jako úvod do problematiky digitální stopy a big social data obecně. Nejprve jako sociálně- technologických fenoménů, poté jako výzkumných nástrojů. Zabývá se jejich historickou i současnou dostupností, epistemologickými implikacemi pro výzkum, limity i nebezpečími. Nakonec představuje seznamy oblíbených stránek na Facebooku jako cenný zdroj informací o životním stylu. Třetí kapitola empiricky zkoumá digitální stopu 90 tisíc fanoušků českých celebrit na Facebooku. Klade si otázku, zda preference celebrit souvisejí s rozdíly v různých aspektech života, včetně politiky, volného času nebo kulturní spotřeby. Z metodologického hlediska se zabývá kombinací dat z API s web scrapingem a praktickými výzvami při práci s "řídkými" daty ze sociálních médií. Testuje rovněž využití...cs_CZ
dc.description.abstractThis thesis provides a novel view of celebrity fandom through the lens of big social data, while at the same time exploring the opportunities and challenges of using digital traces from social media for sociological research. The first chapter provides a sociological framing of celebrity, a short, joint history of celebrity and the media, and a discussion of the revolutionary role that social media and its platforms played in celebrity culture. Finally, it attempts to bridge theories related to celebrity's role in society with research on "lifestyle politics", "polarization", "taste cultures" and "lifestyle enclaves". The second chapter serves as an introduction into big social data and digital trace data. First as a socio-technological phenomenon, then as a research tool. It covers its historical and current availability and discusses its epistemological and practical opportunities, limits and dangers. Finally, it introduces Facebook pagelikes as a valuable source of information on lifestyle politics. Chapter three is an exploration of Facebook digital traces of 90k celebrity followers. It asks whether celebrity preferences are related to differences in various aspects of life, including politics, leisure or cultural consumption. Methodologically, it covers combining data from APIs with web scraping and...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectbig dataen_US
dc.subjectbig social dataen_US
dc.subjectdigital trace dataen_US
dc.subjectdigital tracesen_US
dc.subjectassociation rulesen_US
dc.subjectaffinity analysisen_US
dc.subjectmarket basket analysisen_US
dc.subjectliften_US
dc.subjectlift bucketsen_US
dc.subjectpredictionen_US
dc.subjectcelebrityen_US
dc.subjectsocial mediaen_US
dc.subjectlifestyle politicsen_US
dc.subjectlifestyle enclavesen_US
dc.subjectcultural consumptionen_US
dc.subjectdigitální stopacs_CZ
dc.subjectvelká datacs_CZ
dc.subjectasociační pravidlacs_CZ
dc.subjectafinitní analýzacs_CZ
dc.subjectanalýza nákupního košíkucs_CZ
dc.subjectcelebritacs_CZ
dc.subjectsociální médiacs_CZ
dc.subjectsociální sítěcs_CZ
dc.subjectsociologie celebritycs_CZ
dc.subjectkulturní spotřebacs_CZ
dc.subjectafinitacs_CZ
dc.subjectpredikcecs_CZ
dc.titleBig Social Data and the Study of Celebrity Fandomen_US
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-03-31
dc.description.departmentKatedra sociologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Sociologyen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId197485
dc.title.translatedBig Data, digitální stopa a studium celebritycs_CZ
dc.contributor.refereeŠpaček, Ondřej
dc.contributor.refereeMikuláš, Peter
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologyen_US
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
thesis.degree.programSociologyen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra sociologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Sociologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enSociologyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csTato práce přináší nový pohled na celebrity a jejich fanoušky optikou big social data, přičemž zkoumá možnosti využití digitální stopy ze sociálních sítí pro sociologický výzkum. První kapitola přináší sociologické zarámování celebrity, její krátkou historii v kontextu rozvoje médií a diskusi o revoluční roli, kterou pro celebritní kulturu sehrály platformy sociálních médií. Nakonec se snaží o propojení teorií role celebrity ve společnosti s výzkumem životního stylu, polarizace, subkultur vkusu a "enkláv životního stylu". Druhá kapitola slouží jako úvod do problematiky digitální stopy a big social data obecně. Nejprve jako sociálně- technologických fenoménů, poté jako výzkumných nástrojů. Zabývá se jejich historickou i současnou dostupností, epistemologickými implikacemi pro výzkum, limity i nebezpečími. Nakonec představuje seznamy oblíbených stránek na Facebooku jako cenný zdroj informací o životním stylu. Třetí kapitola empiricky zkoumá digitální stopu 90 tisíc fanoušků českých celebrit na Facebooku. Klade si otázku, zda preference celebrit souvisejí s rozdíly v různých aspektech života, včetně politiky, volného času nebo kulturní spotřeby. Z metodologického hlediska se zabývá kombinací dat z API s web scrapingem a praktickými výzvami při práci s "řídkými" daty ze sociálních médií. Testuje rovněž využití...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis provides a novel view of celebrity fandom through the lens of big social data, while at the same time exploring the opportunities and challenges of using digital traces from social media for sociological research. The first chapter provides a sociological framing of celebrity, a short, joint history of celebrity and the media, and a discussion of the revolutionary role that social media and its platforms played in celebrity culture. Finally, it attempts to bridge theories related to celebrity's role in society with research on "lifestyle politics", "polarization", "taste cultures" and "lifestyle enclaves". The second chapter serves as an introduction into big social data and digital trace data. First as a socio-technological phenomenon, then as a research tool. It covers its historical and current availability and discusses its epistemological and practical opportunities, limits and dangers. Finally, it introduces Facebook pagelikes as a valuable source of information on lifestyle politics. Chapter three is an exploration of Facebook digital traces of 90k celebrity followers. It asks whether celebrity preferences are related to differences in various aspects of life, including politics, leisure or cultural consumption. Methodologically, it covers combining data from APIs with web scraping and...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra sociologiecs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV