From Ghostly Hooves to Phantom Voices: Sound as a Source of Anxiety in Selected British Ghost Stories
Dusot přízračných kopyt a hlasy zjevení: Zvuk coby zdroj úzkosti ve vybraných britských duchařských povídkách
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/179770Identifiers
Study Information System: 246035
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Beran, Zdeněk
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies
Department
Department of Anglophone Literatures and Cultures
Date of defense
31. 1. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Vernon Lee|Margaret Oliphant|William Hope Hodgson|Edith Nesbit|duchařské povídky|zvuk|napětí|vypravěčské technikyKeywords (English)
Vernon Lee|Margaret Oliphant|William Hope Hodgson|Edith Nesbit|ghost stories|sound|anxiety|narrative strategiesTato práce pojednává o využití zvuku coby prostředku k navození napětí ve čtyřech vybraných britských duchařských povídkách, které všechny vyšly během viktoriánské éry nebo těsně po jejím skončení. Každá povídka je zkoumána se zaměřením na typ zvuků, které autor či autorka v daném příběhu používá, jejich zdroj, povahu a příčinu nadpřirozeného jevu a reakce jednotlivých postav, s ohledem na historické pozadí a kontext. Povídky byly zvoleny dle různorodých typů zvuků, které jsou v nich použity. První kapitola pojednává o povídce "The Open Door" (1881) Margaret Oliphant, v níž duch plačícího dítěte, které hledá matku, straší jiného chlapce spolu s jeho rodinou. Následující kapitola se zaměřuje na povídku Williama Hope Hodgsona "The Horse of the Invisible" (1910), kde údajně prokletou rodinu pronásledují zvuky koňského cvalu a ržání. Příběh je součástí souboru povídek spojených hlavní postavou okultního detektiva Thomase Carnackiho, v němž autor kombinuje prvky detektivního žánru a duchařských povídek. Následující kapitola je věnována povídce "The Mass for the Dead" (1893), jejíž autorkou je Edith Nesbit. Povídka je vyprávěná z pohledu dvou milenců, kteří jsou pronásledováni hudbou zádušní mše. Čtvrtá kapitola zkoumá povídku "A Wicked Voice" (1890) Vernon Lee (Violet Paget), v níž hlavní postavu,...
The thesis discusses the use of sound as a means of inducing anxiety in four selected British ghost stories that were published either during or closely after the Victorian period. Each story was analyzed focusing on the kinds of sounds the author employs, the nature and cause of the haunting, the response of the characters, also with the references to the historical background and context. The primary texts were selected according to the diverse types of sounds that the authors use in them. The first chapter deals with "The Open Door" (1881) by Margaret Oliphant in which she employs a weeping child ghost looking for his mother, that haunts another child and his family. The following chapter comments on William Hope Hodgson's "The Horse of the Invisible" (1910) where an allegedly cursed family is haunted by the sounds of an evil horse galloping and neighing. The story, which is part of the series which features the occult investigator Thomas Carnacki, combines detective and ghost story elements. The third chapter analyses "The Mass for the Dead" (1893) by Edit Nesbit, which follows a couple being haunted by choral music, told from the point of view of one of the lovers. The fourth chapter reflects on "A Wicked Voice" (1890) by Vernon Lee (Violet Paget), in which the main character, an opera...