The Relationship between Perceived Parental Media Mediation and Media Literacy of Secondary School Pupils
Vztah mezi rodičovskou mediální mediací a mediální gramotností u žáků druhého stupně ZŠ
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/179431Identifiers
Study Information System: 222765
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Pýcha, Čeněk
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
New Media Studies
Department
Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies
Date of defense
23. 1. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
rodičovská mediální mediace|mediální gramotnost|mediální vzdělávání|druhý stupeň základní školy|čas u obrazovek|používání médiíKeywords (English)
parental media mediation|media literacy|media education|secondary school|screen time|media useTato diplomová práce zkoumá vztah mezi rodičovskou mediální mediací a mediální gramotností českých dospívajících ve věku 13-15 let. Rodičovská mediace je koncipována jako strategie, které rodiče využívají k ovlivňování dětského užívání médií. Mediální gramotností jsou rozuměny schopnosti přistupovat k mediálnímu obsahu, analyzovat, hodnotit a produkovat a komunikovat mediální sdělení, a dále schopnost využívat média efektivně a bezpečně. Na základě studia literatury byl do studie zahrnut i čas strávený u obrazovek jako faktor, který může rovněž mediální gramotnost ovlivňovat. Jako podklad pro studii těchto vztahů bylo provedeno kvantitativní dotazníkové šetření mezi 131 žáky druhého stupně základní školy. Regresní analýzy neprokázaly žádný vztah mezi strategiemi rodičovské mediace nebo časem stráveným u obrazovek a úrovní mediální gramotnosti žáků. Následná diskuze poukazuje na úzké vymezení konceptu rodičovské mediace v odborné literatuře. Výsledky výzkumu potvrzují, že tradiční restriktivní a aktivní formy mediace rozvíjí jen některé kompetence, které přispívají k mediální gramotnosti mladistvých. Klíčová slova rodičovská mediální mediace, mediální gramotnost, mediální vzdělávání, druhý stupeň základní školy, čas u obrazovek, používání médií
This diploma thesis explores the relationship between parental media mediation and media literacy among Czech adolescents aged 13-15. Parental media mediation is conceptualized as strategies parents employ to manage children's media use. Media literacy is understood as the ability to access media, analyze, evaluate, and produce and communicate media messages, as well as the ability to use media effectively and safely. Literature review provided solid evidence for including screen time as a factor contributing to media literacy level. A quantitative survey of a sample of 131 secondary school pupils was conducted to explore relationships between the variables. Regression analyses revealed no evidence supporting that adolescents' media literacy levels are affected by either their screen time or the media mediation strategies their parents employ. In the discussion, it is argued this is the case due to a narrow conceptualization of parental mediation in academic literature. Results of the study show that restrictive and active parental media mediation strategies contribute to development of only a small portion of skills which constitute media literacy. Keywords parental media mediation, media literacy, media education, secondary school, screen time, media use
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Trendy a vnímání efektivity nástrojů media ralations v oboru PR
Defence status: DEFENDEDČalounová, Markéta (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2023)Date of defense: 12. 9. 2023This bachelor's thesis focuses on media relations, which are part of the field of PR. It aims to describe the current situation in the Czech PR and to find out whether traditional media relations tools are still effective ... -
Role oborových médií ve vzdělání studentů marketingu
Defence status: DEFENDEDPenkov, Radoslav (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2019)Date of defense: 12. 6. 2019Bakalářská práce si klade za cíl popsat roli současných českých oborových médií v životě studentů a budoucích profesionálů z oblasti marketingové komunikace a public relations. Cílem práce je jednak zjistit vztah studentů ... -
Využití médií při výuce anglického jazyka v ČR
Defence status: DEFENDEDProcházková, Pavla (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2023)Date of defense: 1. 2. 2023Cílem diplomové práce s názvem "Využití médií při výuce anglického jazyka v ČR" ("Use of Media in English Lessons in the Czech Republic") je zhodnotit používání starých, klasických i nových médií pří výuce angličtiny na ...