Zobrazit minimální záznam

Ovlivňuje přístup k literatuře v dětství kongnitivní schopnosti člověka v seniorském věku?
dc.contributor.advisorVotápková, Jana
dc.creatorKovácsová, Julie
dc.date.accessioned2023-03-22T11:01:15Z
dc.date.available2023-03-22T11:01:15Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/179153
dc.description.abstractTato práce zkoumá, zda má vyrůstání obklopené knihami vliv na kognitivní schopnosti v pozdějším věku. Jsou použita data z průzkumu SHARE - Survey of Health, Ageing and Retirement in Europe. Proměnná "knihy v deseti letech" je použita ke zjištění jejího vlivu na proměnnou "početní dovednosti". Použili jsme také další proměnné týkající se věku, pohlaví, duševního zdraví nebo rodinné situace respondenta. Výsledky této studie ukazují, že ti, kteří byli v dětství obklopeni větším počtem knih, dosahují lepších výsledků ve specifickém úkolu určeném k testování kognitivních schopností, když je jim předložen ve věku nad 50 let. Výsledky byly získány pomocí logistické regrese. Zjištění, že přístup ke knihám může zpomalit pokles kognitivních schopností v pozdějším věku, lze využít jako argument pro větší důraz na četbu a dostupnost knih ve školách i pro větší přístup ke knihám prostřednictvím veřejných knihoven nebo může sloužit jako nápověda pro rodiče, jejichž cílem je poskytnout svým dětem co nejlepší vstup do života. Klíčová slova knihy, vzdělání, kognitivní schopnosti, SHARE Název práce Ovlivňuje přístup k literatuře v dět- ství kongnitivní schopnosti člověka v se- niorském věku? E-mail autora julie.kovacsova@gmail.com E-mail vedoucího práce jana.votapkova@fsv.cuni.czcs_CZ
dc.description.abstractThis thesis examines whether growing up surrounded by books has an impact on cognitive skills later in life. Data from SHARE - Survey of Health, Ageing and Retirement in Europe are used. The variable 'books when ten' is used to determine its effect on variable 'numeracy'. We used also other variables regarding the respondent's age, gender, mental health or family situation. The results of this study show that those who were surrounded by a higher number of books as children perform better at a specific task designed to test cognitive ability when presented with it at an age of over 50 years. The results were obtained using logit model. The finding that access to books can slow down cognitive decline later in life can be used to argue for greater focus on reading and availability of books in schools as well as greater access to books through public libraries, or act as a hint for parents aiming to give their children the greatest possible introduction to life. Keywords books, education, congnitive skills, SHARE Title Does growing up surrounded by books improve our cognitive skills as seniors? Author's e-mail julie.kovacsova@gmail.com Supervisor's e-mail jana.votapkova@fsv.cuni.czen_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectbooksen_US
dc.subjecteducationen_US
dc.subjectcongnitive skillsen_US
dc.subjectSHAREen_US
dc.subjectknihycs_CZ
dc.subjectvzdělánícs_CZ
dc.subjectkognitivní schopnostics_CZ
dc.subjectSHAREcs_CZ
dc.titleDoes growing up surrounded by books improve our cognitive skills as seniors?en_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-01-25
dc.description.departmentInstitut ekonomických studiícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Economic Studiesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId239187
dc.title.translatedOvlivňuje přístup k literatuře v dětství kongnitivní schopnosti člověka v seniorském věku?cs_CZ
dc.contributor.refereeZeynalova, Olesia
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEkonomie a financecs_CZ
thesis.degree.disciplineEconomics and Financeen_US
thesis.degree.programEkonomické teoriecs_CZ
thesis.degree.programEconomicsen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Institut ekonomických studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Institute of Economic Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csEkonomie a financecs_CZ
uk.degree-discipline.enEconomics and Financeen_US
uk.degree-program.csEkonomické teoriecs_CZ
uk.degree-program.enEconomicsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce zkoumá, zda má vyrůstání obklopené knihami vliv na kognitivní schopnosti v pozdějším věku. Jsou použita data z průzkumu SHARE - Survey of Health, Ageing and Retirement in Europe. Proměnná "knihy v deseti letech" je použita ke zjištění jejího vlivu na proměnnou "početní dovednosti". Použili jsme také další proměnné týkající se věku, pohlaví, duševního zdraví nebo rodinné situace respondenta. Výsledky této studie ukazují, že ti, kteří byli v dětství obklopeni větším počtem knih, dosahují lepších výsledků ve specifickém úkolu určeném k testování kognitivních schopností, když je jim předložen ve věku nad 50 let. Výsledky byly získány pomocí logistické regrese. Zjištění, že přístup ke knihám může zpomalit pokles kognitivních schopností v pozdějším věku, lze využít jako argument pro větší důraz na četbu a dostupnost knih ve školách i pro větší přístup ke knihám prostřednictvím veřejných knihoven nebo může sloužit jako nápověda pro rodiče, jejichž cílem je poskytnout svým dětem co nejlepší vstup do života. Klíčová slova knihy, vzdělání, kognitivní schopnosti, SHARE Název práce Ovlivňuje přístup k literatuře v dět- ství kongnitivní schopnosti člověka v se- niorském věku? E-mail autora julie.kovacsova@gmail.com E-mail vedoucího práce jana.votapkova@fsv.cuni.czcs_CZ
uk.abstract.enThis thesis examines whether growing up surrounded by books has an impact on cognitive skills later in life. Data from SHARE - Survey of Health, Ageing and Retirement in Europe are used. The variable 'books when ten' is used to determine its effect on variable 'numeracy'. We used also other variables regarding the respondent's age, gender, mental health or family situation. The results of this study show that those who were surrounded by a higher number of books as children perform better at a specific task designed to test cognitive ability when presented with it at an age of over 50 years. The results were obtained using logit model. The finding that access to books can slow down cognitive decline later in life can be used to argue for greater focus on reading and availability of books in schools as well as greater access to books through public libraries, or act as a hint for parents aiming to give their children the greatest possible introduction to life. Keywords books, education, congnitive skills, SHARE Title Does growing up surrounded by books improve our cognitive skills as seniors? Author's e-mail julie.kovacsova@gmail.com Supervisor's e-mail jana.votapkova@fsv.cuni.czen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut ekonomických studiícs_CZ
thesis.grade.codeB
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV