Does growing up surrounded by books improve our cognitive skills as seniors?
Ovlivňuje přístup k literatuře v dětství kongnitivní schopnosti člověka v seniorském věku?
bakalářská práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/179153/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/179153Identifikátory
SIS: 239187
Kolekce
- Kvalifikační práce [17587]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Zeynalova, Olesia
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Ekonomie a finance
Katedra / ústav / klinika
Institut ekonomických studií
Datum obhajoby
25. 1. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
knihy, vzdělání, kognitivní schopnosti, SHAREKlíčová slova (anglicky)
books, education, congnitive skills, SHARETato práce zkoumá, zda má vyrůstání obklopené knihami vliv na kognitivní schopnosti v pozdějším věku. Jsou použita data z průzkumu SHARE - Survey of Health, Ageing and Retirement in Europe. Proměnná "knihy v deseti letech" je použita ke zjištění jejího vlivu na proměnnou "početní dovednosti". Použili jsme také další proměnné týkající se věku, pohlaví, duševního zdraví nebo rodinné situace respondenta. Výsledky této studie ukazují, že ti, kteří byli v dětství obklopeni větším počtem knih, dosahují lepších výsledků ve specifickém úkolu určeném k testování kognitivních schopností, když je jim předložen ve věku nad 50 let. Výsledky byly získány pomocí logistické regrese. Zjištění, že přístup ke knihám může zpomalit pokles kognitivních schopností v pozdějším věku, lze využít jako argument pro větší důraz na četbu a dostupnost knih ve školách i pro větší přístup ke knihám prostřednictvím veřejných knihoven nebo může sloužit jako nápověda pro rodiče, jejichž cílem je poskytnout svým dětem co nejlepší vstup do života. Klíčová slova knihy, vzdělání, kognitivní schopnosti, SHARE Název práce Ovlivňuje přístup k literatuře v dět- ství kongnitivní schopnosti člověka v se- niorském věku? E-mail autora julie.kovacsova@gmail.com E-mail vedoucího práce jana.votapkova@fsv.cuni.cz
This thesis examines whether growing up surrounded by books has an impact on cognitive skills later in life. Data from SHARE - Survey of Health, Ageing and Retirement in Europe are used. The variable 'books when ten' is used to determine its effect on variable 'numeracy'. We used also other variables regarding the respondent's age, gender, mental health or family situation. The results of this study show that those who were surrounded by a higher number of books as children perform better at a specific task designed to test cognitive ability when presented with it at an age of over 50 years. The results were obtained using logit model. The finding that access to books can slow down cognitive decline later in life can be used to argue for greater focus on reading and availability of books in schools as well as greater access to books through public libraries, or act as a hint for parents aiming to give their children the greatest possible introduction to life. Keywords books, education, congnitive skills, SHARE Title Does growing up surrounded by books improve our cognitive skills as seniors? Author's e-mail julie.kovacsova@gmail.com Supervisor's e-mail jana.votapkova@fsv.cuni.cz