Digitalizace vzdělávání na veřejných gymnáziích v Praze v souvislosti s epidemií nemoci Covid-19
Digitization of education at public grammar schools in Prague in connection with the Covid-19 epidemic
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/178931Identifiers
Study Information System: 250011
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Plaček, Michal
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Political Science and Public Policy
Department
Department of Public and Social Policy
Date of defense
19. 1. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
pandemie, Covid-19, školy, veřejné gymnázium, Praha, digitalizace, vzděláváníKeywords (English)
pandemic, Covid-19, schools, public high school, Prague, digitization, educationBakalářská práce "Digitalizace vzdělávání na veřejných gymnáziích v Praze v souvislosti s epidemií nemoci Covid-19" se zabývá vlivem pandemie onemocnění Covid-19 mezi lety 2019 a 2022 na výuku na pražských veřejných gymnáziích. Práce zkoumá dopady pandemie koronaviru na výuku a mapuje proměny výuky v jednotlivých vlnách pandemie ve vztahu k využívání technických a digitálních pomůcek při výuce. Teoretická část obsahuje předešlé výzkumy na téma digitalizace v souvislosti se školstvím. Řeší také postup digitalizace v Českém školství od roku 2010 včetně schopnosti vyučujících pracovat s digitálními a technologickými pomůckami. Praktická část práce představuje výuku tak jak probíhala na pražských gymnáziích před pandemií koronaviru a do jaké míry v tomto období byly využívány k výuce technologické a digitální pomůcky. Dále zkoumá, jak se výuka vyvíjela v průběhu tří pandemických vln a dále také podobu výuky po skončení třetí pandemické vlny na začátku roku 2022 ve vztahu k využívání digitálních pomůcek k výuce. Dále práce obsahuje vlastní výzkum, který hledá odpovědi na skutečnosti, z jakých důvodů se přechod na online výuku na daných školách zdařil či naopak a vysvětluje problémy, kterými byly případné komplikace způsobeny. Také zkoumá výkyvy v prospěchu studentů za jednotlivá období, která byla...
The bachelor's thesis "Digitalization of education at public grammar schools in Prague in connection with the epidemic of the disease Covid-19" deals with the effect of the pandemic of the disease Covid-19 between the years 2019 and 2022 on teaching at public grammar schools in Prague. The work examines the effects of the coronavirus pandemic on teaching and maps the changes in teaching in individual waves of the pandemic in relation to the use of technical and digital tools in teaching. The theoretical part contains previous research on the topic of digitization in connection with schools. It also deals with the progress of digitization in Czech education since 2010, including the ability of teachers to work with digital and technological tools. The practical part of the work presents teaching as it took place in Prague grammar schools before the coronavirus pandemic and to what extent technological and digital aids were used for teaching during this period. It also examines how teaching has developed during three pandemic waves and also the form of teaching after the end of the third pandemic wave at the beginning of 2022 in relation to the use of digital teaching tools. Furthermore, the thesis contains its own research, which seeks answers to the facts, for what reasons the transition to online...