Media Law and Media Capture in Slovakia and the Czech Republic after the year 2000
Mediální právo a zajetí médií v České republice a na Slovensku po roce 2000
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/178596Identifikátory
SIS: 177381
Kolekce
- Kvalifikační práce [17124]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kroupa, Jiří
Višnovský, Ján
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální a komunikační studia
Katedra / ústav / klinika
Institut komunikačních studií a žurnalistiky
Datum obhajoby
26. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Angličtina
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
pluralizmus, mediální právo, média v zajetí, mediální systémy, Slovenská republika, Česká republika, koncentrace, oligarchizace, POMO indikátor, sila vlastníkov médií, Východný oligarchický model zajatých médiíKlíčová slova (anglicky)
pluralism, media law, media capture, media systems, Slovakia, Czech Republic, concentration, oligarchization, Power of Media Owners (POMO) indicator, Eastern Oligarchic Captured modelTáto práca spája teórie o médiách a demokracii, o zajatí médií (media capture), oligarchizácii médií a mediálnych systémoch s ekonomickou teóriou súťažného práva. Je vykonaná komparatívna analýza českého a slovenského mediálneho práva, pričom v centre výskumu je pluralizmus ako hlavná hodnota spájajúca spomenuté teórie. Dejiny médií po roku 1989 v skúmaných krajinách dostávajú novú periodizáciu, ktorá je opísaná ako pokračujúca transformácia troch rôznych typov. Herfindahl-Hirschmanov Index je použitý ako dôkaz, že najmä v poslednej skúmanej dekáde sa české a slovenské mediálne trhy posunuli ku koncentrovanej až oligopolistickej štruktúre. Vyvinuli sme nový nástroj - indikátor POMO (Power of Media Owners), ktorým sa dá vypočítať sila jednotlivých mediálnych oligarchov naprieč platformami, teda na celom mediálnom trhu. Táto analýza ukazuje nedostatočnosť a neúčinnosť regulácie vlastníctva médií v ČR a SR. Opísaný je tiež štvrtý typ mediálneho systému - nepluralitný, autoritársky, tzv. Východný oligarchický model zajatých médií; situácia na Slovensku a v Česku je porovnaná oproti tomuto modelu. Výsledkom je konštatovanie, že situácia v skúmaných krajinách je bližšie k už zavedenému modelu polarizovaného pluralizmu, avšak tento model je vnímaný ako polcesta k autoritárskemu modelu. Záver opisuje,...
This dissertation connects theories and notions of media and democracy, oligarchization of media, media capture, and media systems with the economic theory of competition law. Slovak and Czech media laws are analyzed in a comparative legal analysis. Pluralism as the core value in all of the above-mentioned theories is researched. Novel historical periodization of the 1989 - 2020 era is proposed, as these 30 years are framed as a permanent transition of the media system of three distinct types. The Herfindahl-Hirschman index proves that the Slovak and Czech media markets are concentrated or oligopolistic, and this trend was strengthened in the last decade of the examined era. The new tool, the Power of Media Owners (POMO) indicator, is invented to show the strength of media oligarchs across platforms. This proves inefficacy of the cross-media ownership regulations, and it is used to measure the level of media capture. Fourth model of media systems, the non-pluralist authoritarian Eastern Oligarchic Captured model is described and the situation in Slovakia and Czech Republic is compared to it, concluding that both examined countries are in fact closer to more established Polarized Pluralist Mediterranean model, which is framed as a half-way to the Eastern model. Conclusions reveal which changes in...
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Trendy a vnímání efektivity nástrojů media ralations v oboru PR
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOČalounová, Markéta (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2023)Datum obhajoby: 12. 9. 2023This bachelor's thesis focuses on media relations, which are part of the field of PR. It aims to describe the current situation in the Czech PR and to find out whether traditional media relations tools are still effective ... -
Role oborových médií ve vzdělání studentů marketingu
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOPenkov, Radoslav (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2019)Datum obhajoby: 12. 6. 2019Bakalářská práce si klade za cíl popsat roli současných českých oborových médií v životě studentů a budoucích profesionálů z oblasti marketingové komunikace a public relations. Cílem práce je jednak zjistit vztah studentů ... -
Využití médií při výuce anglického jazyka v ČR
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOProcházková, Pavla (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2023)Datum obhajoby: 1. 2. 2023Cílem diplomové práce s názvem "Využití médií při výuce anglického jazyka v ČR" ("Use of Media in English Lessons in the Czech Republic") je zhodnotit používání starých, klasických i nových médií pří výuce angličtiny na ...