Nietzscheho Radostná věda a současná estetika
Nietzsche's Gay Science and contemporary aesthetics
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/178051Identifiers
Study Information System: 246660
Collections
- Kvalifikační práce [23741]
Author
Advisor
Referee
Ševčík, Miloš
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Aesthetics
Department
Department of Aestetics
Date of defense
7. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Friedrich Nietzsche|Radostná věda|pluralita|afirmace|perspektivismus|estetika|hodnotaKeywords (English)
Friedrich Nietzsche|The Gay Science|plurality|affirmation|perspectivism|aesthetics|valueTato bakalářská práce si klade za cíl interpretovat estetické myšlení postavené na Nietzscheho Radostné vědě v rámci základních rysů jeho filozofie. Nejdříve reflektuje jak autorovo filozofické pozadí, jehož výraznými rysy jsou perspektivistický pluralismus a afirmace tohoto pluralismu, tak i konkrétní způsoby, jak se tyto myšlenky linou Radostnou vědou i skrze motiv smrti Boha. Na základě této reflexe potom staví autorovo estetické myšlení: kdy je (ať už umělecké nebo mimoumělecké) estetično chápáno Nietzschem jako něco, co tuto pluralitu a afirmaci reflektuje - ať už pozitivně, kdy jí přitakává, nebo negativně, kdy estetičnu hrozí nebezpečí, že se po smrti Boha stane novým zásvětím, kam se člověk bude odvracet. Tyto myšlenky budou následně konkretizovány na příkladech v rámci jednotlivých uměleckých druhů, které autor v knize zmiňuje. Klíčová slova: Friedrich Nietzsche, Radostná věda, pluralita, afirmace, perspektivismus, estetika, hodnota
This bachelor's thesis aims to interpret aesthetic thinking based on Nietzsche's Gay Science within the basic features of his philosophy. At first it reflects both the author's philosophical background, whose significant features are perspectivist pluralism and affirmation of this pluralism, as well as the specific ways in which those ideas are contained in The Gay Science and also through the motif of the death of God. Based on this reflection, the thesis reconstructs author's aesthetic thinking: in which (whether artistic or non-artistic) aesthetic experience is understood by Nietzsche as something that reflects this plurality and affirmation - whether positively, when it affirms, or negatively, when the aesthetic is in danger of becoming a new backworldsmen to which one can turn away after the death of God. Those thoughts are then concretized on examples within various art genres that the author mentions in his book. Key Words: Friedrich Nietzsche, The Gay Science, plurality, affirmation, perspectivism, aesthetics, value