Chaos, krize, nové příležitosti? Český knižní trh v době pandemické
Chaos, crisis, new opportunities? Czech book market during the pandemic
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/177872Identifiers
Study Information System: 236361
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Kolínová, Pavlína
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Information Studies and Librarianship
Department
Institute of Information Studies and Librarianship
Date of defense
5. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
knižní trh|nakladatelé|knihkupci|pandemie|státní pomoc|dopady pandemie|mediální reprezentaceKeywords (English)
book market|publishers|booksellers|pandemic|state aid|impact of pandemic|media representationCílem bakalářské práce je vytvořit ucelený obraz o českém knižním trhu v době pandemické. V teoretické části jsou představeny hlavní události pandemie a počátky pandemie v České republice. Prostor je věnován protipandemickým opatřením, jejichž prostřednictvím byl knižní trh zásadně ovlivněn. Charakterizována jsou také specifika knižního trhu a jeho historie. Těmto oblastem je prostor věnován z důvodu jejich úzké souvislosti s knižním trhem v pandemii. V rámci ústřední kapitoly jsou popsány dopady pandemie, státní pomoc a projekty na podporu trhu. Pro možné srovnání jsou uvedeny příklady těchto tematických oblastí ve vybraných evropských zemích. Praktická část je realizována kvalitativní formou analýzy mediální reprezentace. Analyzován byl obsah 68 příspěvků, který byl zaznamenán formou tabulek. Výsledky analýzy odpovídají na ustanovené výzkumné otázky. Klíčová slova: knižní trh, nakladatelé, knihkupci, pandemie, státní pomoc, dopady pandemie, mediální reprezentace
The aim of the bachelor thesis is to create a comprehensive picture of teh Czech book market in the pandemic era. In the theoretical part the main events of the pandemic and the beginnings of the pandemic in the Czech Republic are presented. Space is devoted to the anti-pandemic measures that have had a major impact on the book market. The specifics of the book market and its history are also characterised. Space is devoted to these areas because of their close connection with the book market during the pandemic. The central chapter describes the impact of the pandemic, government aid and market support projects. Examples of these thematic areas in selected European countries are given for comparison. The practical part is carried out in a qualitative way by analysing media representation. The content of 68 contributions was analysed and recorded in formo f tables. The results of the analysis answer the set research question. Keywords: book market, publishers, booksellers, pandemic, state aid, impact of pandemic, media representation