Anna Burns's No Bones and Milkman: Bildungsroman and Trauma
Romány Anny Burns No Bones a Mlíkař: Bildungsroman a trauma
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/177843Identifiers
Study Information System: 245734
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Wallace, Clare
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies
Department
Department of Anglophone Literatures and Cultures
Date of defense
5. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Anna Burns|bildungsroman|trauma|Severní IrskoKeywords (English)
Anna Burns|bildungsroman|trauma|Northern IrelandPřestože je pojem Bildungsroman spojován především s romány 18. a 19. století, tento žánr, nebo alespoň jeho rysy, stále přetrvává v současné literatuře. Manfred Engel definuje tři hlavní předpoklady pro vymezení Bildungsromanu: jedna ústřední postava, která prochází vývojem, jenž obvykle začíná v dětství, a nakonec dosáhne dospělosti, přičemž odkazuje k utváření identity. n je provázán se společností, jelikož se v něm objevuje rebelie proti ní přizpůsobení se. Žánr, který vznikl díky změnám ve společnosti, se vyvíjel spolu se společeností několik variant žánru. Kritici postupně začali používat termíny ženský a feministický Bildungsroman, který představuje ženskou , což v dřívějších románech tohoto žánru nebylo obvyklé. Vznik nových ženských hrdinek ve dvacátém století byl částečně způsoben tím, že ženy dokázaly postupně získat stejné možnosti, které byly dříve dostupné výhradně jejich mužským protějškům. Bildungsroman v irské literatuře v mnoha ohledech navazuje na obecnou tradici tohoto žánru. Přesto se v něm objevují některé specifické . Jedním z častých té způsob nalezení vlastní identity nebo potenciálu. Na rozdíl od klasického Bildungsromanu se hrdinové často nepodřizují společenským normám, což otevírá otázku vnitřního exilu: ačkoli hlavní hrdina neopustí komunitu, přesto se jí odcizí Za zástupce...
Despite the term Bildungsroman being associated mainly with novels of the 18th and 19th century, this genre, or at least its features, persists in contemporary literature. Manfred Engel defines three main assumptions for the definition of the Bildungsroman: one central figure who undergoes development, which usually commences in childhood and ultimately reaches maturity, with Bildung referring to the formation of identity. The Bildungsroman is intertwined with society since it features rebelling or conforming to it. The genre, which originated thanks to the changes in society, developed with societal changes and several variants of the genre appeared. Critics eventually began to recognize female and feminist Bildungsroman that introduced a female protagonist, which was not usual in the earlier novels of the genre. The rise of new female protagonists in the twentieth century was partly caused by the fact that women were able to gradually obtain the same opportunities formerly available exclusively to their male counterparts. The Bildungsroman in Irish literature follows the general tradition of the genre in many aspects. Nevertheless, there are some recurring features typical of the Irish tradition. One of the frequent themes is leaving as a means of finding one's identity or potential. Unlike in...