Filmy Víta Klusáka - manipulace nebo autorský rukopis?
Vít Klusák's films - manipulation or author's originality?
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/177380Identifiers
Study Information System: 233719
Collections
- Kvalifikační práce [18347]
Author
Advisor
Referee
Horký, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
20. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Vít Klusák, dokumentární filmy, autorský dokument, autorská tvorba, manipulace, sociální herec, česká dokumentární tvorbaKeywords (English)
Vít Klusák, documentary film, author document, author production, manipulation, social actor, Czech documentary moviesTato práce se zabývá dokumentární tvorbou Víta Klusáka. Klusák se v současné době jedním nejvýraznějších českých dokumentaristů a zároveň je pedagogem na nejprestižnější české filmové škole, FAMU. Několik jeho hlavních postav se vůči filmům ohradilo s tím, že byli do určitého jednání či situace vmanipulování samotným autorem. Na otázku práce se sociálním hercem se ptají také novináři a často na ni narazíme v komentářích v databázi filmů ČSFD či v diskusích přímo na webu iVysílání České televize. Cílem této práce je postihnout to, v čem je Klusákova tvorba specifická a jestli skutečně můžeme tvrdit, že se sociálními herci manipuluje, nebo jestli se jedná o jeho jedinečný autorský rukopis. Tyto dvě možnosti se nevylučují. K popsání specifik Klusákovy tvorby provedu kvalitativní obsahovou analýzu šesti filmů, které režíroval či spolurežíroval (s Filipem Remundou). Zaměřím se na výběr tématu, režisérovu práci se sociálními herci, práci se situací, práci s kamerou, střihovou skladbu a práci se zvukem. Z analýzy vyplyne to, jaké shodné rysy je možné napříč filmy sledovat a jestli některý z nich můžeme nazvat manipulací.
The thesis deals with Vít Klusák's documentary movies. Klusák is currently among the most prominent documentarists in the Czech Republic and is also a pedagogue at the most prestigious Czech film school, FAMU. Several main characters of his documentaries, social actors, accused him of manipulating them into talking or acting in a way they would not normally perform. In the past, several journalists opened the topic of manipulation of social actors. Moreover, it is also a topic of the commentary section in the Czech and Slovak online movie database (ČSFD) and in Czech Television iVysílání (online streaming platform) discussions. The aim of this thesis is to find out what makes Klusák's work this specific and whether we can claim that he manipulates social actors, or if it is the author's original and unique approach to documentary movies. To describe the specifics of Klusák's work, I will make a qualitative content analysis of six films that he directed or co-directed (Klusák usually co-directs with Filip Remunda). The focus will be on the director's work with social actors as well as theme inspiration, sound work, and others. The analysis will show what features are typical for Vít Klusák and whether any of them can be called manipulation.