"Čtyři vraždy stačí, drahoušku" a "Pane, vy jste vdova!": Komparativní pohled na scénáře a jejich výsledné filmové podoby
"Four Murders Are Enough, Darling" and "You Are a Widow, Sir!": A Comparative View of Scripts and Their Final Screen Versions
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/177168Identifikátory
SIS: 223582
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Klimeš, Ivan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Filmová studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra filmových studií
Datum obhajoby
6. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
"Pane vy jste vdova!"|"Čtyři vraždy stačí drahoušku"|Václav Vorlíček|Oldřich Lipský|Miloš Macourek|crazy komedie|komparace|screen idea|screenwriting studiesKlíčová slova (anglicky)
"You Are a Widow Sir!"|"Four Murders Are Enough Darling"|Václav Vorlíček|Oldřich Lipský|Miloš Macourek|crazy comedy|comparison|screen idea|screenwriting studiesTato bakalářská práce se zabývá crazy komediemi "Čtyři vraždy stačí, drahoušku" režiséra Oldřicha Lipského a "Pane, vy jste vdova!" Václava Vorlíčka. Společnými jmenovateli obou snímků nejsou pouze rok vzniku a žánr. Oba filmy také pojí společný scenárista Miloš Macourek, svébytný černý humor a opakující se komediální herci. Cílem této práce je odkrytí specifičnosti a jedinečnosti obou filmů a jejich scenáristických tandemů skrze komparaci scénáře a výsledného audiovizuálního díla. Zabývám se tím, zda byl scenáristický základ ve výsledném díle naplněn či případně tím, v čem a jak se od filmu lišil. Pro tuto komparativní analýzu využívám nástroje britského teoretika scenáristky I. W. Macdonalda, především pak jeho pojem a koncept screen idea.
This bachelor thesis deals with the crazy comedies "Four Murders Are Enough, Darling" by director Oldřich Lipský and "You Are a Widow, Sir!" by Václav Vorlíček. What these two films have in common is not just the crazy comedy genre and the year of production. The abovementioned movies also share a co-starring Miloš Macourek, distinctive black humour and recurring comedic actors. The aim of this thesis is to uncover the specificity and uniqueness of both films and their screenwriting tandems through a comparison of the scripts and the resulting audio-visual works. My main concern is whether the screenwriting basis was eventually fulfilled in the resulting work or, as the case may be, what it was initially and how that idea differs from the finished film. For this comparative analysis, I use the instruments of the British theorist of screenwriting I. W. Macdonald, and mostly his term and concept of screen idea.