"Čtyři vraždy stačí, drahoušku" a "Pane, vy jste vdova!": Komparativní pohled na scénáře a jejich výsledné filmové podoby
"Four Murders Are Enough, Darling" and "You Are a Widow, Sir!": A Comparative View of Scripts and Their Final Screen Versions
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/177168Identifiers
Study Information System: 223582
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Klimeš, Ivan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Cinema Studies
Department
Film Studies Department
Date of defense
6. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
"Pane vy jste vdova!"|"Čtyři vraždy stačí drahoušku"|Václav Vorlíček|Oldřich Lipský|Miloš Macourek|crazy komedie|komparace|screen idea|screenwriting studiesKeywords (English)
"You Are a Widow Sir!"|"Four Murders Are Enough Darling"|Václav Vorlíček|Oldřich Lipský|Miloš Macourek|crazy comedy|comparison|screen idea|screenwriting studiesTato bakalářská práce se zabývá crazy komediemi "Čtyři vraždy stačí, drahoušku" režiséra Oldřicha Lipského a "Pane, vy jste vdova!" Václava Vorlíčka. Společnými jmenovateli obou snímků nejsou pouze rok vzniku a žánr. Oba filmy také pojí společný scenárista Miloš Macourek, svébytný černý humor a opakující se komediální herci. Cílem této práce je odkrytí specifičnosti a jedinečnosti obou filmů a jejich scenáristických tandemů skrze komparaci scénáře a výsledného audiovizuálního díla. Zabývám se tím, zda byl scenáristický základ ve výsledném díle naplněn či případně tím, v čem a jak se od filmu lišil. Pro tuto komparativní analýzu využívám nástroje britského teoretika scenáristky I. W. Macdonalda, především pak jeho pojem a koncept screen idea.
This bachelor thesis deals with the crazy comedies "Four Murders Are Enough, Darling" by director Oldřich Lipský and "You Are a Widow, Sir!" by Václav Vorlíček. What these two films have in common is not just the crazy comedy genre and the year of production. The abovementioned movies also share a co-starring Miloš Macourek, distinctive black humour and recurring comedic actors. The aim of this thesis is to uncover the specificity and uniqueness of both films and their screenwriting tandems through a comparison of the scripts and the resulting audio-visual works. My main concern is whether the screenwriting basis was eventually fulfilled in the resulting work or, as the case may be, what it was initially and how that idea differs from the finished film. For this comparative analysis, I use the instruments of the British theorist of screenwriting I. W. Macdonald, and mostly his term and concept of screen idea.