Podpora žáků se specifickými poruchami učení na 2. stupni vybrané základní školy
Support for pupils with specific learning disabilities at the 2nd level of a selected primary school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/177144Identifiers
Study Information System: 247390
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Hádková, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
specifické poruchy učení, školní speciální pedagog, podpůrná opatření, edukace, poradenský systém, speciálně-pedagogické metodyKeywords (English)
specific learning disabilities, school special educator, supporting measures, education, counselling system, special educational methodsDiplomová práce se zaměřuje na zjišťování podpory žáků se specifickými poruchami učení na vybrané základní škole. Teoretické kapitoly jsou zaměřeny na vymezení pojmů specifických poruch učení, jejich etiologii, vymezení jednotlivých typů poruch učení, diagnostiku a možnosti jejich reedukace a intervence. Dále se zabývá systémem vzdělávání a legislativou v České republice, základním vzděláváním s rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání, poradenským systémem ve školách a školských poradenských zařízeních. Zaměřuje se na osobnost žáka s SPU, na jeho edukaci a typy učebních preferencí. Práce představuje výzkumné šetření, zaměřené na realizaci podpory žáků s SPU, které bylo uskutečněno na Základní škole pro žáky se specifickými poruchami učení prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů, pozorováním a dotazníkovým šetřením. V závěru diplomové práce jsou zodpovězeny dílčí výzkumné otázky týkající se podpory a motivace žáků s SPU na vybrané základní škole. KLÍČOVÁ SLOVA specifické poruchy učení, školní speciální pedagog, podpůrná opatření, edukace, poradenský systém, speciálně-pedagogické metody
The thesis focuses on the identification of support for pupils with specific learning disabilities at a selected elementary school. The theoretical chapters are focused on defining the terms of specific learning disabilities, their aetiology, defining individual types of learning disabilities, their diagnoses and the possibilities of their re-education and intervention. It also deals with the system of education and legislation in the Czech Republic, basic education with the framework educational programme for basic education, the counselling system in schools and school counselling facilities. It focuses on the personality of a pupil with SLD, their education and types of learning preferences. The thesis presents a research investigation focused on the implementation of support for pupils with SLD, which was carried out at an elementary school for pupils with specific learning disabilities using semi-structured interviews, observations and a questionnaire survey. At the end of the thesis, partial research questions concerning the support and motivation of pupils with SLD at a selected elementary school are answered. KEY WORDS specific learning disabilities, school special educator, supporting measures, education, counselling system, special educational methods