Mobilní aplikace a metoda CLIL ve výuce biologie
Mobile applications and CLIL method in Biology classes
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/176866Identifiers
Study Information System: 220208
Collections
- Kvalifikační práce [19610]
Author
Advisor
Consultant
Petříčková, Milena
Referee
Chlebounová, Irena
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teaching of Biology for Secondary Schools
Department
Department of Biology Education
Date of defense
15. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
anglický jazyk, biologie, CLIL, ICT, mobilní aplikace, učební úlohyKeywords (English)
Biology, CLIL, didactic tasks, English, ICT, mobile applicationsTato práce je zaměřena na metodu CLIL a využití mobilních aplikací ve výuce biologie. CLIL je zkratka z anglického jazyku "content and language integrated learning". Jedná se o výukovou metodu, která kombinuje výuku cizího jazyku a odborného předmětu; v tomto případě se jedná o přírodopis a anglický jazyk. CLIL pomáhá zlepšit komunikační dovednosti a žáci dosahují vyšší úrovně v psaném i mluveném projevu. Mým cílem bylo zjistit, zda je metoda CLIL vhodná pro žáky ZŠ. V rámci této práce jsem navrhla 5 úloh, které kombinují CLIL a použití mobilních telefonů. Úlohy jsou zaměřené na následující témata: vesmír, potravní vztahy, buněčná biologie, biologie hub a zoologie bezobratlých. Všechny úlohy jsou určeny pro 6. ročník ZŠ a navrhovala jsem je tak, aby byly realizovatelné v rámci 1 VH. U každé úlohy žáci pracují s jinou mobilní aplikací. Mobilní telefony jsem se rozhodla využít především z důvodu jejich dostupnosti, protože je má v dnešní době téměř každý. Studie ukazují, že zvyšují různorodost ve výuce, u žáků dochází k nárůstu motivace a v hodině jsou výrazně aktivnější. Cílem této práce bylo zjistit, jaký vliv má na výuku využití mobilního telefonu. Výzkum byl realizovaný na vybrané základní škole ve Středočeském kraji. Ke každé úloze jsem vytvořila pracovní list v rozsahu 2 strany A4. Ověření...
This thesis deals with CLIL method and usage of mobile applications in Biology classes. CLIL stands for "Content and Language Integrated Learning". It is a teaching method that combines foreign language and other subject; in this case it is English and Biology. Not only CLIL helps with improvement of communication skills but also pupils accomplish higher level both in speaking and listening. The main goal of this thesis is to find out if this method is convenient for pupils of primary school. I designed 5 lesson plans that combine CLIL and usage of mobile phone. In addition, I created a worksheet for every class (A4 size, 2 pages). The lessons are focused on following topics: universe, food relations, cell biology, fungi biology and invertebrates. All the lessons are designed for the 6th grade of primary school. Each worksheet is for one lesson and uses different mobile application. Every worksheet comes with different mobile application. The biggest advantage of cell phone is its availability, because almost everyone has got one. Research has shown that it leads to higher variability within the class. Also, it leads to higher motivation, so pupils are more active. The main objective of this work is to ascertain how usage of cell phone impacts the learning process. The research was realized in a...