Myšlení v pojetí Hannah Arendtové
Thinking in Hannah Arendt's conception
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/176066Identifikátory
SIS: 236916
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Rybák, David
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Český jazyk se zaměřením na vzdělávání - Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra občanské výchovy a filosofie
Datum obhajoby
12. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Hannah Arendtová, myšlení, vita activa, vita contemplativa, jednání, řeč, praktické myšlení, smysl, svědomí, tázáníKlíčová slova (anglicky)
Hannah Arendt, thinking, vita activa, vita contemplativa, action, speech, practical thinking, meaning, conscience, questioningPráce se esejisticky zaobírá myšlením v pojetí Hannah Arendtové, kdy jejím ústředním cílem je pojmenovat specifika myšlení této myslitelky, její zdroje inspirace a její pojetí myšlení samotného. Práce se pokouší objasnit, v čem může způsob myšlení Arendtové inspirovat. Východiskem práce je její pojetí vita activa a vita contemplativa, kdy rozlišení mezi těmito dvěma životy slouží jako východisko pro objevování půdy ducha. V souvislosti s duchovními aktivitami je poté hlavním záměrem práce objasňování jedinečnosti tázání v pojetí Hannah Arendtové a poukazování na vlastní povahu myšlení. V práci je nastíněno, proč je důležité se po samém myšlení tázat, a jsou zde naznačena východiska, proč tak Hannah Arendtová vůbec činí. Práce se snaží poukázat na to, jak jsme ve světě skrze myšlení a jakým způsobem je praktický rozum tím určujícím pro dnešní společnost. Vyústěním práce je důležitost tázání se v procesu výchovy. KLÍČOVÁ SLOVA Hannah Arendtová, myšlení, vita activa, vita contemplativa, jednání, řeč, praktické myšlení, smysl, svědomí, tázání
The thesis is an essayistic exploration of Hannah Arendt's thinking, with the central aim of naming the specifics of this thinker's thought, her sources of inspiration and her conception of thinking itself. The thesis attempts to clarify in what ways Arendt's way of thinking may inspire. The starting point of the thesis is her conception of the vita activa and the vita contemplativa, where the distinction between these two lives serves as a starting point for exploring the soil of the spirit. In relation to spiritual activities, the main purpose of the thesis is then to clarify the uniqueness of inquiry in Hannah Arendt's conception and to highlight the inherent nature of thought. The thesis outlines why it is important to inquire after thought itself and suggests the grounds for why Hannah Arendt acts like that. The thesis seeks to show how we are in the world through thinking and how practical reason is the defining factor in today's society. The thesis culminates in the importance of questioning in the process of education. KEYWORDS Hannah Arendt, thinking, vita activa, vita contemplativa, action, speech, practical thinking, meaning, conscience, questioning
