Myšlení v pojetí Hannah Arendtové
Thinking in Hannah Arendt's conception
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/176066Identifiers
Study Information System: 236916
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Rybák, David
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Czech Language Oriented at Education - Social Sciences Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Hannah Arendtová, myšlení, vita activa, vita contemplativa, jednání, řeč, praktické myšlení, smysl, svědomí, tázáníKeywords (English)
Hannah Arendt, thinking, vita activa, vita contemplativa, action, speech, practical thinking, meaning, conscience, questioningPráce se esejisticky zaobírá myšlením v pojetí Hannah Arendtové, kdy jejím ústředním cílem je pojmenovat specifika myšlení této myslitelky, její zdroje inspirace a její pojetí myšlení samotného. Práce se pokouší objasnit, v čem může způsob myšlení Arendtové inspirovat. Východiskem práce je její pojetí vita activa a vita contemplativa, kdy rozlišení mezi těmito dvěma životy slouží jako východisko pro objevování půdy ducha. V souvislosti s duchovními aktivitami je poté hlavním záměrem práce objasňování jedinečnosti tázání v pojetí Hannah Arendtové a poukazování na vlastní povahu myšlení. V práci je nastíněno, proč je důležité se po samém myšlení tázat, a jsou zde naznačena východiska, proč tak Hannah Arendtová vůbec činí. Práce se snaží poukázat na to, jak jsme ve světě skrze myšlení a jakým způsobem je praktický rozum tím určujícím pro dnešní společnost. Vyústěním práce je důležitost tázání se v procesu výchovy. KLÍČOVÁ SLOVA Hannah Arendtová, myšlení, vita activa, vita contemplativa, jednání, řeč, praktické myšlení, smysl, svědomí, tázání
The thesis is an essayistic exploration of Hannah Arendt's thinking, with the central aim of naming the specifics of this thinker's thought, her sources of inspiration and her conception of thinking itself. The thesis attempts to clarify in what ways Arendt's way of thinking may inspire. The starting point of the thesis is her conception of the vita activa and the vita contemplativa, where the distinction between these two lives serves as a starting point for exploring the soil of the spirit. In relation to spiritual activities, the main purpose of the thesis is then to clarify the uniqueness of inquiry in Hannah Arendt's conception and to highlight the inherent nature of thought. The thesis outlines why it is important to inquire after thought itself and suggests the grounds for why Hannah Arendt acts like that. The thesis seeks to show how we are in the world through thinking and how practical reason is the defining factor in today's society. The thesis culminates in the importance of questioning in the process of education. KEYWORDS Hannah Arendt, thinking, vita activa, vita contemplativa, action, speech, practical thinking, meaning, conscience, questioning