Show simple item record

Teaching literature in genre-thematic units at the ISCED level in the context of an alternative study programme
dc.contributor.advisorLaufková, Veronika
dc.creatorMüllerová, Veronika
dc.date.accessioned2022-10-04T16:22:09Z
dc.date.available2022-10-04T16:22:09Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/175688
dc.description.abstractThis thesis, entitled A case study: the teaching of literature in genre-themed units at the ISCED 3 level in the context of an alternative study program, focuses on a, in our environment, non-traditional approach to teaching literature in high schools, based on a unique study program. The thesis consists of two parts - a theoretical part and an empirical part. The theoretical part includes the definition of the term "literary education" along with its insertion into the context of the educational plan outline for high schools. Furthermore, the definition of the term "alternative schooling" is given, and the terms that are subsequently used in the empirical part - reading and reading literacy, formative assessment, Content and Language Integrated Learning, and tandem teaching - are also defined. Finally, the period of adolescence is described, with an emphasis on the psychological and social characteristics of an individual. The aim of the empirical part was to describe how teaching takes place in an alternative study program at the ISCED 3 level, with an emphasis on the teaching of literature arranged into genre-themed units. From this, the sub-objectives unfolded, which were: to implant the alternative study program into the context of the given school; to describe how the study of the alternative...en_US
dc.description.abstract1 ABSTRAKT Diplomová práce s názvem Případová studie: Výuka literatury v žánrově-tematických celcích na úrovni ISCED 3 v kontextu alternativního studijního programu se věnuje v našem prostředí netradičnímu přístupu k výuce literatury na středních školách na podkladu unikátního studijního programu. Diplomová práce se skládá ze dvou částí - teoretické a empirické. Teoretická část obsahuje vymezení pojmu literární výchova se zasazením do kontextu rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia. Dále je uvedena definice pojmu alternativní školství a vymezeny pojmy, se kterými je následně operováno v empirické části - čtenářství a čtenářská gramotnost, formativní hodnocení, Content and Language Integrated Learning a tandemová výuka. Na závěr je popsáno období adolescence s důrazem na psychologickou a sociální charakteristiku jedince. Cílem empirické části bylo popsat, jak probíhá výuka v alternativním studijním programu na úrovni ISCED 3 s důrazem na výuku literatury řazené do tematicky-žánrových celků. Od něj se odvíjely dílčí cíle, a to: zasadit alternativní studijní program do kontextu dané školy; popsat, jakým způsobem je studium alternativního studijního programu organizováno; popsat, jak probíhá výuka literární výchovy v tomto alternativním studijním programu. Cíle bylo dosaženo pomocí deskriptivní případové...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectteaching literatureen_US
dc.subjectalternative educationen_US
dc.subjectISCED 3en_US
dc.subjecthigh schoolen_US
dc.subjectcase studyen_US
dc.subjectliterární výchovacs_CZ
dc.subjectalternativní školstvícs_CZ
dc.subjectISCED 3cs_CZ
dc.subjectgymnáziumcs_CZ
dc.subjectpřípadová studiecs_CZ
dc.titlePřípadová studie: Výuka literatury v žánrově-tematických celcích na úrovni ISCED 3 v kontextu alternativního studijního programucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-09-07
dc.description.departmentKatedra české literaturycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId246922
dc.title.translatedTeaching literature in genre-thematic units at the ISCED level in the context of an alternative study programmeen_US
dc.contributor.refereeSimonová, Jaroslava
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of Education at Higher Secondary Schools and Collegesen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství pedagogiky pro střední školy a vyšší odborné školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra české literaturycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství pedagogiky pro střední školy a vyšší odborné školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of Education at Higher Secondary Schools and Collegesen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.cs1 ABSTRAKT Diplomová práce s názvem Případová studie: Výuka literatury v žánrově-tematických celcích na úrovni ISCED 3 v kontextu alternativního studijního programu se věnuje v našem prostředí netradičnímu přístupu k výuce literatury na středních školách na podkladu unikátního studijního programu. Diplomová práce se skládá ze dvou částí - teoretické a empirické. Teoretická část obsahuje vymezení pojmu literární výchova se zasazením do kontextu rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia. Dále je uvedena definice pojmu alternativní školství a vymezeny pojmy, se kterými je následně operováno v empirické části - čtenářství a čtenářská gramotnost, formativní hodnocení, Content and Language Integrated Learning a tandemová výuka. Na závěr je popsáno období adolescence s důrazem na psychologickou a sociální charakteristiku jedince. Cílem empirické části bylo popsat, jak probíhá výuka v alternativním studijním programu na úrovni ISCED 3 s důrazem na výuku literatury řazené do tematicky-žánrových celků. Od něj se odvíjely dílčí cíle, a to: zasadit alternativní studijní program do kontextu dané školy; popsat, jakým způsobem je studium alternativního studijního programu organizováno; popsat, jak probíhá výuka literární výchovy v tomto alternativním studijním programu. Cíle bylo dosaženo pomocí deskriptivní případové...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis, entitled A case study: the teaching of literature in genre-themed units at the ISCED 3 level in the context of an alternative study program, focuses on a, in our environment, non-traditional approach to teaching literature in high schools, based on a unique study program. The thesis consists of two parts - a theoretical part and an empirical part. The theoretical part includes the definition of the term "literary education" along with its insertion into the context of the educational plan outline for high schools. Furthermore, the definition of the term "alternative schooling" is given, and the terms that are subsequently used in the empirical part - reading and reading literacy, formative assessment, Content and Language Integrated Learning, and tandem teaching - are also defined. Finally, the period of adolescence is described, with an emphasis on the psychological and social characteristics of an individual. The aim of the empirical part was to describe how teaching takes place in an alternative study program at the ISCED 3 level, with an emphasis on the teaching of literature arranged into genre-themed units. From this, the sub-objectives unfolded, which were: to implant the alternative study program into the context of the given school; to describe how the study of the alternative...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra české literaturycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV