Komparace Machiavelliho Vladaře se spisem Erasma Rotterdamského O výchově křesťanského vladaře
Machiavelli and Erasmus in Comparison: The Prince versus The Education of a Christian Prince
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175467Identifiers
Study Information System: 236618
Collections
- Kvalifikační práce [18670]
Author
Advisor
Referee
Franěk, Jakub
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Political Science and International Relations
Department
Department of Political Science
Date of defense
5. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Erasmus Rotterdamský, Niccolò Machiavelli, panovník, vláda, humanismus, křesťanský humanismus, komparaceKeywords (English)
Erasmus of Rotterdam, Niccolò Machiavelli, ruler, government, humanism, Christian humanism, comparisonPráce se zabývá komparací spisu Vladař od Nicòlla Machiavelliho a spisu O výchově křesťanského vladaře Erasma Rotterdamského. Cílem práce je zjistit, zda jsou tato díla oprávněna stavěna do protikladu. K dosažení tohoto cíle je nejprve představen historický kontext obou autorů a jejich doby. Poté jsou pomocí textuální analýzy rozebrána obě díla, která jsou místy doplněna o poznatky z kontextuální části. Ta jsou pak následně porovnána komparační metodou. Na základě rozboru a srovnání obou děl bylo zjištěno, že obě díla nelze pokládat za zcela protikladná. V některých oblastech jsou názory obou autorů protikladné, ovšem najdeme i mnoho názorových okruhů, kde naopak nalezli shodu. Ta byla nejčastěji zapříčiněna společným humanistickým základem obou tvůrců.
The thesis deals with a comparison of the writings of Nicòllo Machiavelli's The Ruler and Erasmus of Rotterdam's On the Education of a Christian Ruler. The aim of the thesis is to determine whether these works are rightly regarded as contradictory. To achieve this goal, the historical context of both authors and their times is first presented. Then, through textual analysis, the two works are analysed, supplemented in places with insights from the contextual section. These are then compared using the comparative method. On the basis of the analysis and comparison of the two works, it was found that the two works cannot be considered to be completely contradictory. In some areas the views of the two authors are contradictory, however, we can also find many areas of opinion where they found agreement. This consensus was most often due to the common humanistic basis of both authors.