Komparace Machiavelliho Vladaře se spisem Erasma Rotterdamského O výchově křesťanského vladaře
Machiavelli and Erasmus in Comparison: The Prince versus The Education of a Christian Prince
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175467Identifikátory
SIS: 236618
Kolekce
- Kvalifikační práce [18956]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Franěk, Jakub
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Politologie a mezinárodní vztahy
Katedra / ústav / klinika
Katedra politologie
Datum obhajoby
5. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Erasmus Rotterdamský, Niccolò Machiavelli, panovník, vláda, humanismus, křesťanský humanismus, komparaceKlíčová slova (anglicky)
Erasmus of Rotterdam, Niccolò Machiavelli, ruler, government, humanism, Christian humanism, comparisonPráce se zabývá komparací spisu Vladař od Nicòlla Machiavelliho a spisu O výchově křesťanského vladaře Erasma Rotterdamského. Cílem práce je zjistit, zda jsou tato díla oprávněna stavěna do protikladu. K dosažení tohoto cíle je nejprve představen historický kontext obou autorů a jejich doby. Poté jsou pomocí textuální analýzy rozebrána obě díla, která jsou místy doplněna o poznatky z kontextuální části. Ta jsou pak následně porovnána komparační metodou. Na základě rozboru a srovnání obou děl bylo zjištěno, že obě díla nelze pokládat za zcela protikladná. V některých oblastech jsou názory obou autorů protikladné, ovšem najdeme i mnoho názorových okruhů, kde naopak nalezli shodu. Ta byla nejčastěji zapříčiněna společným humanistickým základem obou tvůrců.
The thesis deals with a comparison of the writings of Nicòllo Machiavelli's The Ruler and Erasmus of Rotterdam's On the Education of a Christian Ruler. The aim of the thesis is to determine whether these works are rightly regarded as contradictory. To achieve this goal, the historical context of both authors and their times is first presented. Then, through textual analysis, the two works are analysed, supplemented in places with insights from the contextual section. These are then compared using the comparative method. On the basis of the analysis and comparison of the two works, it was found that the two works cannot be considered to be completely contradictory. In some areas the views of the two authors are contradictory, however, we can also find many areas of opinion where they found agreement. This consensus was most often due to the common humanistic basis of both authors.