Hudební činnosti pro děti s opožděným vývojem řeči
Musical Activities for Children with Delayed Speech Development
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175456Identifikátory
SIS: 232148
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kubátová, Gabriela
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro mateřské školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra hudební výchovy
Datum obhajoby
6. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Opožděný vývoj řeči, hudební výchova, logopedická péče, dítě ve věku 3-6 letKlíčová slova (anglicky)
Delayed speech development, musical education, speech therapy, 3 to 6 year old childrenV této bakalářské práci se zabývám tématem hudební činnosti pro děti s opožděným vývojem řeči. V teoretické části jsem se zaměřila na správný vývoj řeči u dětí, na podstatu komunikace a řeči, na hudební výchovu v předškolním věku. Zabývám se definicemi, diagnostiko a příčinami opožděného vývoje řeči. Cílem praktické části bylo zjistit, jak nejlépe pomoci dětem s opožděným vývojem řeči hudebními činnostmi u klinického logopeda. Při návštěvách u klinického logopeda jsem měla možnost setkat se s dětmi,které mají opožděný vývoj řeči.Uplatnila jsem vokální hry (již publikované i vlastní), hodnotila jsem reakce a rozvoj řeči dětí. Praktická část obsahuje kazuistikušesti dětí a záznam z pěti setkání. Výzkum jsem doplnila o dotazník určený rodičům dětí, se kterými jsem měla možnost se během výzkumu setkat.Také jsem realizovala rozhovor s klinickou logopedkou. Výsledky z výzkumu potvrzují, že hudební činnosti napomáhají rozvoji pasivní slovní zásoby a celkovémurozvoji řeči u dětí s opožděným vývojem řeči. KLÍČOVÁ SLOVA Opožděný vývoj řeči, hudební výchova, logopedická péče, dítě ve věku 3-6 let.
As a topic of this bachelor thesis, I cover musical activities for children with delayed speech development. In the theoretical part, I focus on the specifics of correct children's speech development,the fundamentals of communicationandspeechand musical educationinthe pre- school age. I study the definitions, ways of diagnosing and the causes for the delayed speech development. The goal of the empirical part was tofindout the best way possible tohelpchildrenwith delayed speech development using musical activities with participation of a speech therapist. Throughout the consultations with the speech therapist, I had a chance to meet children who suffer from delayed speech development. I used vocal games (both previously published and created by me), evaluated the reactions and the degree of development of the children. The empirical part consist od six case studies and records of five meetings. The research is accompaniedby a poll filled out by the parents of the children I met during the research. I also carried out an interview with the speech therapist. The research's findings suggest that the musical activities helpto develop vocabulary and accelerate overall speech development of the childrenwith delayed speech development. KEYWORDS Delayed speech development,musical education, speech therapy,3...
