Okolnosti vylučující protiprávnost v povědomí žáků vybrané střední školy
Circumstaces that eliminate lawlessness of students from opted highschool
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175425Identifiers
Study Information System: 227258
Collections
- Kvalifikační práce [8921]
Author
Advisor
Consultant
Pavelka, Radim
Referee
Zdobinský, Adam
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Teacher Education of Physical Education for Upper Secondary Schools with specialisation in Education in Nature
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
právo, okolnosti vylučující protiprávnost, vzdělávání, preexperimentKeywords (English)
law, circumstances that eliminate lawlessness, education, preexperimentNázev: Okolnosti vylučující protiprávnost v povědomí žáků vybrané střední školy Cíle: Cílem práce je zjistit povědomí žáků vybrané střední školy o okolnostech vylučující protiprávnost a navýšit dané povědomí formou vzdělávací intervence. Metody: Diplomová práce využívá kvantitativní metodu výzkumu. Výzkum byl proveden za pomocí preexperimentálního designu. Tento design pracuje s jednou skupinou vystavenou intervenci, tedy s pretestem a posttestem. Metodou sběru dat je dotazníkové šetření, kterého se zúčastnilo 43 jedinců, studentů 3. ročníků vybrané střední školy (24 mužů a 19 žen). Výsledky: Z výzkumu vyplynulo, že před vzdělávací intervencí odpovídali respondenti na problematiku okolností vylučující protiprávnost v průměru ze 48% správně. Po vzdělávací intervenci došlo ke zlepšení znalosti respondentů v průměru o 9,4%. Pohlaví na povědomí nemělo vliv. Data neprokázala vztah mezi fyzickými tresty během výchovy a povědomím o nutné obraně. Ve vstupním dotazníku bylo povědomí o nutné obraně vyšší než u krajní nouze. Závěr: Účelem této diplomové práce bylo zjistit povědomí studentů vybrané střední školy o okolnostech vylučující protiprávnost a následně toto povědomí navýšit pomocí vzdělávací intervence. Cíl práce byl naplněn. Znalost trestního práva je klíčovou výbavou pro každého občana ve...
Title: Circumstances that eliminate lawlessness of students from opted highschool Objectives: The aim of this work is to find out awareness of students from opted highschool about curcumstances given that eliminate lawlessness and increase given awereness by educational intervention. Methods: This dissertation uses a quantitive method of research. The research was made by help of preexperiment design. This design works with one group whitch is exposed by intervention in that case with pretest and posttest. A questionaire survey is the method of the date collection. There were 43 individuals of 3 rd year of opted highschool (24 men and 19 women). Results: The survey showed that before educational intervention the respondents gave 48 % of correct answers on average about problems of circumstances that eliminace lawlessness. After the educational intervention there was an improvement of respondents' knowledge on average about 9,4 %. Gender didn't have an influence about awareness. The datas didn't prove relation between physical punishment during education and awareness about necessary defence. In the entrance questionaire there was higher awareness about necessary defence that in the case of an extreme emergency. Conclusion: The puspose of this dissertation was to find out the students' awareness...