Interpretace díla Šťastná babyka Daisy Mrázkové žáky druhého stupně ZŠ
Secondary school pupils' interpretation of the text Šťastná babyka by Daisy Mrázková
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175379Identifikátory
SIS: 237072
Kolekce
- Kvalifikační práce [19244]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Komberec, Filip
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
5. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Interpretace, čtenářská gramotnost, výuka literatury na ZŠ, literatura pro děti a mládež, analýza textu, Daisy MrázkováKlíčová slova (anglicky)
Interpretation, reading literacy, teaching of literature on secondary school, literature for children and youth, text analysis, Daisy MrázkováDiplomová práce se zabývá interpretací vybraného díla literatury pro děti a mládež žáky druhého stupně základní školy. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a empirickou. Cílem teoretické části je ukotvit pojem interpretace ve školním prostředí, přičemž vychází z konceptu čtenářské gramotnosti. Východiskem pro druhou, empirickou část práce je analýza kurikulárních dokumentů ukotvujících pojem interpretace (RVP ZV) ve vztahu k naplánované lekci, během které je výzkum uskutečněn. Empirická část je koncipována jako kvalitativní výzkum, který bude odpovídat na konkrétní výzkumné otázky zahrnující interpretaci hlavních postav, vyznění povídky a pojmenování dojmů z četby. Cílem výzkumu je postihnout a popsat možné interpretace textu Šťastná babyka Daisy Mrázkové pohledem žáků druhého stupně ZŠ. Výzkumný vzorek tvoří osmnáct žáků osmého ročníku základní školy s rozšířenou výukou jazyků. Ve vybrané skupině žáků je deset chlapců, z toho dva žáci s odlišným mateřským jazykem, a osm dívek. Dílo Šťastná babyka autorky Daisy Mrázkové bylo zvoleno s ohledem na věk žáků a jejich čtenářské schopnosti. K dosažení vytyčeného cíle je jako metoda sběru dat zvolen polostrukturovaný rozhovor ve čtyřech ohniskových skupinách a analýza žákovských prací vytvořených během výukové jednotky. Následně je použito...
The diploma thesis follows up the interpretation of a selected work of literature for children and youth by pupils of the secondary school. This thesis is divided into two parts - theoretical and empirical. The aim of the theoretical part is to anchor the concept of interpretation in the school environment based on the concept of reading literacy. The starting point for the second, empirical part of the work is the analysis of curricular documents anchoring the concept of interpretation (RVP ZV) in relation to the planned lesson, during which the research is carried out. The empirical part is conceived as a qualitative research that will answer specific research questions, including the interpretation of the main characters, the sound of the text and the naming of impressions from reading. The aim of the research is to cover and describe possible interpretations of the text Šťastná babyka by Daisy Mrázková from the point of view of the pupils of the secondary school. The research sample consists of eighteen pupils in the eighth grade of seondary school with extended language teaching. There are ten boys in the research sample, two of them with different mother language, and eight girls. The work Šťastná babyla by the author Daisy Mrázková was chosen with regard to the age of the pupils and their...