Ticho v komiksu
Silence in Comics
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175136Identifiers
Study Information System: 247454
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Bílek, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature - Cinema Studies
Department
Department of Czech and Comparative Literature
Date of defense
13. 6. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
komiks|ticho|silent comics|bezeslovný komiks|Usagi Yojimbo|Sojčák|ŘekaKeywords (English)
comics|silence|silent comics|wordless comics|Usagi Yojimbo|Jaybird|River(česky) Práce se zabývá prostředky zobrazování ticha v narativních komiksech. Snaží se potvrdit či vyvrátit otázku, zda bezeslovné panely vždy zprostředkovávají ticho v příběhu. Bezeslovnými panely rozumí takové panely, jež neobsahují textové bubliny s promluvami postav či vypravěče. Z tohoto důvodu se věnuje z velké části bezeslovným, tzv. silent komiksům a jejich způsobům práce se zvukem v příběhu. Text je rozdělen do dvou částí. První část je teoreticko-metodologická a shrnuje dosavadní znalosti ohledně mediality komiksu, bezeslovných komiksů a způsobů komiksové narace se zaměřením na čas v příběhu a typy následností panelů. Druhá část analyzuje konkrétní případy zobrazení ticha ve třech komiksových dílech: Sojčák (2016), Řeka (2015) a sérii Usagi Yojimbo. K analýze využívá dvou postupů. Prvním je Sémiotická analýza popsaná Michalem Uhlem, druhý, neoformalistický přístup Kristin Thompson, je převzatý z filmových studií.
(in English): This study focuses on displaying silence in narrative comics. It attempts to affirm or disprove the question if wordless panels always signify silence in the story. Wordless panels are understood as those, which do not include a text bubble with character or narrator speech. Due to this, the study is largely devoted to wordless/silent comics and their usage of sound within the story. The text is divided into two parts. The first is a theoretical-methodological portion and it summarises the most up to date knowledge regarding the mediality of comics, wordless comics and methods of comic narration with a focus on time in the story and types of closure. The second part analyses specific examples of displaying silence in three comic works: Sojčák (2016), Řeka (2015) and the series Usagi Yojimbo. The analysis uses two approaches. The first is Semiotic analysis described by Michal Uhl and the second is a neoformalist approach of Kristin Thompson taken from film studies.