dc.contributor.advisor | Komárková, Tereza | |
dc.creator | Kašparová, Eva | |
dc.date.accessioned | 2022-08-24T09:12:21Z | |
dc.date.available | 2022-08-24T09:12:21Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/174942 | |
dc.description.abstract | The bachelor thesis deals with the issue of actors intervening in inclusive education in kindergarten. It is divided into theoretical and practical parts. It aims to give a comprehensive view of the actors of inclusive education. The theoretical part defines the concepts and legislation of inclusive education in kindergarten. The actors with institutional level and their clients are described. It gives a more detailed theoretical picture of the teacher and the teaching assistant, defining their roles and prerequisites for these professions with regard to preschool inclusive education. The content of the practical part is a multiple case study. Its aim is to examine in detail in three classes of a kindergarten the cooperation between a teacher and a teaching assistant and its impact on a child with special educational needs as well as to find out how it affects the school climate. In the final summary of the case studies, the influence of the actors involved in the education of a child with special educational needs is described for a comprehensive view. In the conclusion of the thesis, the answers to the research questions are summarized, showing the necessity of a proper relationship between the teacher and the teaching assistant for optimal support of a child with special educational needs and a... | en_US |
dc.description.abstract | Bakalářská práce se zabývá problematikou aktérů zasahujících do inkluzivního vzdělávání v mateřské škole. Je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Jejím cílem je dát ucelený pohled na aktéry inkluzivního vzdělávání. V teoretické části jsou vymezeny pojmy a legislativa inkluzivního vzdělávání v mateřské škole. Jsou zde popsáni aktéři s působností na úrovni institucí a jejich klientů. Podrobněji podává teoretický obraz učitelky a asistenta pedagoga, vymezuje jejich role a předpoklady pro tato povolání s ohledem na předškolní inkluzivní vzdělávání. Obsahem praktické části je vícečetná případová studie. Jejím cílem je podrobně prozkoumat ve třech třídách jedné mateřské školy spolupráci učitelky a asistenta pedagoga a její dopad na dítě se speciálními vzdělávacími potřebami a zjistit, jak ovlivňuje školní klima. V závěrečném shrnutí případových studií je pro ucelený pohled popsán vliv aktérů, kteří se na vzdělávání dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami podílejí. V závěru celé bakalářské práce jsou shrnuty odpovědi na výzkumné otázky, které ukazují nutnost správně nastaveného vztahu mezi učitelkou a asistentem pedagoga pro optimální podporu dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami a pozitivní klima třídy. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Inkluzivní vzdělávání|inkluze|předškolní dítě|asistent pedagoga|předškolní pedagog|dítě se speciálními vzdělávacími potřebami|podpůrná opatření | cs_CZ |
dc.subject | Inclusive education|Inclusion|preschool children|pedagogical assistant|preschool pedagogue|child with special educational needs|support measures | en_US |
dc.title | Aktéři inkluzivního vzdělávání v MŠ | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2022 | |
dcterms.dateAccepted | 2022-06-20 | |
dc.description.department | Department of Education | en_US |
dc.description.department | Katedra pedagogiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 200752 | |
dc.title.translated | Participants of Inclusive Education in Kindergarten | en_US |
dc.contributor.referee | Kaščák, Ondrej | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Education | en_US |
thesis.degree.program | Education | en_US |
thesis.degree.program | Pedagogika | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra pedagogiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Education | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Education | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Bakalářská práce se zabývá problematikou aktérů zasahujících do inkluzivního vzdělávání v mateřské škole. Je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Jejím cílem je dát ucelený pohled na aktéry inkluzivního vzdělávání. V teoretické části jsou vymezeny pojmy a legislativa inkluzivního vzdělávání v mateřské škole. Jsou zde popsáni aktéři s působností na úrovni institucí a jejich klientů. Podrobněji podává teoretický obraz učitelky a asistenta pedagoga, vymezuje jejich role a předpoklady pro tato povolání s ohledem na předškolní inkluzivní vzdělávání. Obsahem praktické části je vícečetná případová studie. Jejím cílem je podrobně prozkoumat ve třech třídách jedné mateřské školy spolupráci učitelky a asistenta pedagoga a její dopad na dítě se speciálními vzdělávacími potřebami a zjistit, jak ovlivňuje školní klima. V závěrečném shrnutí případových studií je pro ucelený pohled popsán vliv aktérů, kteří se na vzdělávání dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami podílejí. V závěru celé bakalářské práce jsou shrnuty odpovědi na výzkumné otázky, které ukazují nutnost správně nastaveného vztahu mezi učitelkou a asistentem pedagoga pro optimální podporu dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami a pozitivní klima třídy. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The bachelor thesis deals with the issue of actors intervening in inclusive education in kindergarten. It is divided into theoretical and practical parts. It aims to give a comprehensive view of the actors of inclusive education. The theoretical part defines the concepts and legislation of inclusive education in kindergarten. The actors with institutional level and their clients are described. It gives a more detailed theoretical picture of the teacher and the teaching assistant, defining their roles and prerequisites for these professions with regard to preschool inclusive education. The content of the practical part is a multiple case study. Its aim is to examine in detail in three classes of a kindergarten the cooperation between a teacher and a teaching assistant and its impact on a child with special educational needs as well as to find out how it affects the school climate. In the final summary of the case studies, the influence of the actors involved in the education of a child with special educational needs is described for a comprehensive view. In the conclusion of the thesis, the answers to the research questions are summarized, showing the necessity of a proper relationship between the teacher and the teaching assistant for optimal support of a child with special educational needs and a... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |