Show simple item record

Participants of Inclusive Education in Kindergarten
dc.contributor.advisorKomárková, Tereza
dc.creatorKašparová, Eva
dc.date.accessioned2022-08-24T09:12:21Z
dc.date.available2022-08-24T09:12:21Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/174942
dc.description.abstractThe bachelor thesis deals with the issue of actors intervening in inclusive education in kindergarten. It is divided into theoretical and practical parts. It aims to give a comprehensive view of the actors of inclusive education. The theoretical part defines the concepts and legislation of inclusive education in kindergarten. The actors with institutional level and their clients are described. It gives a more detailed theoretical picture of the teacher and the teaching assistant, defining their roles and prerequisites for these professions with regard to preschool inclusive education. The content of the practical part is a multiple case study. Its aim is to examine in detail in three classes of a kindergarten the cooperation between a teacher and a teaching assistant and its impact on a child with special educational needs as well as to find out how it affects the school climate. In the final summary of the case studies, the influence of the actors involved in the education of a child with special educational needs is described for a comprehensive view. In the conclusion of the thesis, the answers to the research questions are summarized, showing the necessity of a proper relationship between the teacher and the teaching assistant for optimal support of a child with special educational needs and a...en_US
dc.description.abstractBakalářská práce se zabývá problematikou aktérů zasahujících do inkluzivního vzdělávání v mateřské škole. Je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Jejím cílem je dát ucelený pohled na aktéry inkluzivního vzdělávání. V teoretické části jsou vymezeny pojmy a legislativa inkluzivního vzdělávání v mateřské škole. Jsou zde popsáni aktéři s působností na úrovni institucí a jejich klientů. Podrobněji podává teoretický obraz učitelky a asistenta pedagoga, vymezuje jejich role a předpoklady pro tato povolání s ohledem na předškolní inkluzivní vzdělávání. Obsahem praktické části je vícečetná případová studie. Jejím cílem je podrobně prozkoumat ve třech třídách jedné mateřské školy spolupráci učitelky a asistenta pedagoga a její dopad na dítě se speciálními vzdělávacími potřebami a zjistit, jak ovlivňuje školní klima. V závěrečném shrnutí případových studií je pro ucelený pohled popsán vliv aktérů, kteří se na vzdělávání dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami podílejí. V závěru celé bakalářské práce jsou shrnuty odpovědi na výzkumné otázky, které ukazují nutnost správně nastaveného vztahu mezi učitelkou a asistentem pedagoga pro optimální podporu dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami a pozitivní klima třídy.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectInkluzivní vzdělávání|inkluze|předškolní dítě|asistent pedagoga|předškolní pedagog|dítě se speciálními vzdělávacími potřebami|podpůrná opatřenícs_CZ
dc.subjectInclusive education|Inclusion|preschool children|pedagogical assistant|preschool pedagogue|child with special educational needs|support measuresen_US
dc.titleAktéři inkluzivního vzdělávání v MŠcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-06-20
dc.description.departmentDepartment of Educationen_US
dc.description.departmentKatedra pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId200752
dc.title.translatedParticipants of Inclusive Education in Kindergartenen_US
dc.contributor.refereeKaščák, Ondrej
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineEducationen_US
thesis.degree.programEducationen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra pedagogikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Educationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEducationen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enEducationen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csBakalářská práce se zabývá problematikou aktérů zasahujících do inkluzivního vzdělávání v mateřské škole. Je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Jejím cílem je dát ucelený pohled na aktéry inkluzivního vzdělávání. V teoretické části jsou vymezeny pojmy a legislativa inkluzivního vzdělávání v mateřské škole. Jsou zde popsáni aktéři s působností na úrovni institucí a jejich klientů. Podrobněji podává teoretický obraz učitelky a asistenta pedagoga, vymezuje jejich role a předpoklady pro tato povolání s ohledem na předškolní inkluzivní vzdělávání. Obsahem praktické části je vícečetná případová studie. Jejím cílem je podrobně prozkoumat ve třech třídách jedné mateřské školy spolupráci učitelky a asistenta pedagoga a její dopad na dítě se speciálními vzdělávacími potřebami a zjistit, jak ovlivňuje školní klima. V závěrečném shrnutí případových studií je pro ucelený pohled popsán vliv aktérů, kteří se na vzdělávání dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami podílejí. V závěru celé bakalářské práce jsou shrnuty odpovědi na výzkumné otázky, které ukazují nutnost správně nastaveného vztahu mezi učitelkou a asistentem pedagoga pro optimální podporu dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami a pozitivní klima třídy.cs_CZ
uk.abstract.enThe bachelor thesis deals with the issue of actors intervening in inclusive education in kindergarten. It is divided into theoretical and practical parts. It aims to give a comprehensive view of the actors of inclusive education. The theoretical part defines the concepts and legislation of inclusive education in kindergarten. The actors with institutional level and their clients are described. It gives a more detailed theoretical picture of the teacher and the teaching assistant, defining their roles and prerequisites for these professions with regard to preschool inclusive education. The content of the practical part is a multiple case study. Its aim is to examine in detail in three classes of a kindergarten the cooperation between a teacher and a teaching assistant and its impact on a child with special educational needs as well as to find out how it affects the school climate. In the final summary of the case studies, the influence of the actors involved in the education of a child with special educational needs is described for a comprehensive view. In the conclusion of the thesis, the answers to the research questions are summarized, showing the necessity of a proper relationship between the teacher and the teaching assistant for optimal support of a child with special educational needs and a...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV