The Role of Women in William Shakespeare's Roman Tragedies
Role žen v tragédiích Williama Shakespeara odehrávajících se ve starověkém Římě
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/174609Identifiers
Study Information System: 244765
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Znojemská, Helena
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Anglophone Literatures and Cultures with specialisation in British and Commonwealth Literatures and Studies
Department
Department of Anglophone Literatures and Cultures
Date of defense
9. 6. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Shakespeare|Antonius a Kleopatra|Julius Caesar|Coriolanus|Titus Andronicus|ženy|ŘímKeywords (English)
Shakespeare|Anthony and Cleopatra|Julius Caesar|Coriolanus|Titus Andronicus|women|RomeTato diplomová práce se věnuje kritickému hodnocení historických a kulturních okolností postavení žen v raně novověké Anglii a rolím žen v Shakespearových hrách. V raně novověké Anglii činili většinou politická rozhodnutí muži a ženy se staraly o domácnost. Shakespearovy tragédie, které se odehrávají v době starověkého Říma, se zaměřují především na problematiku politiky, a proto jsou ženy v těchto hrách převážně chápány jako pouhé vedlejší postavy. Tato práce tuto záležitost vyvrací zevrubnou analýzou Shakespearových her Julius Caesar, Coriolanus, Titus Andronicus a Antonius a Kleopatra. I když se tzv. římské hry zaobírají tradičně mužskou tématikou, ženy v nich aktivně ovlivňují nebo se pokouší ovlivnit děj, myšlenkové vyznění díla i politické machinace. Toto souhlasí s pojetím postav Kleopatry, Volumnie, Porcie, Calpurnie a Tamory. Do domácnosti, to znamená mimo hlavní děj, jsou odsunuty pouze ty méně významné hrdinky. Mezi tyto postavy patří Lavinie, Virgilie, a Octavie, které ztělesňují ideál ženy, kterou je žena pasivní. V Shakespearově době bylo ženám doporučováno zůstat doma a nezajímat se o veřejné dění. Mnoho z nich, převážně pak dámy z vyšší společnosti, se ale veřejného dění aktivně účastnilo přímo anebo nepřímo působením na svoje mužské příbuzné, a to se odráží ve zmíněných hrách....
THESIS ABSTRACT The thesis critically examines the historical and cultural circumstances of women in early modern England and the role of women in Shakespeare's Roman tragedies. In early modern England, men are said to have been participating in the public sphere of the political discourse and women were relegated to the domestic sphere; henceforth, the role of women in Shakespeare's Roman plays tends to be interpreted as supportive because of the plays' dominant political focus. To challenge the prevailing discourse, I consider female characters in Shakespeare's Julius Caesar, Coriolanus, Titus Andronicus and Antony and Cleopatra. My thesis argues that even though the Roman plays focus on the political, public sphere which tends to be the domain of men, women mostly actively participate, or express desire to actively participate, in the Roman plays' plots, philosophical contemplations, and political scheming. Cleopatra, Volumnia, Portia, Calpurnia, and Tamora are such characters. Only the less central female characters may embody the passive ideal of a woman confined in the domestic sphere, as exemplified by Lavinia, Virgilia, and Octavia. The findings show that women were recommended to stay in the domestic sphere, but many of them, especially upper-class ladies, participated actively in the political...