Show simple item record

Role žen v tragédiích Williama Shakespeara odehrávajících se ve starověkém Římě
dc.contributor.advisorNováková, Soňa
dc.creatorVálková, Michaela
dc.date.accessioned2022-07-25T13:26:38Z
dc.date.available2022-07-25T13:26:38Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/174609
dc.description.abstractTHESIS ABSTRACT The thesis critically examines the historical and cultural circumstances of women in early modern England and the role of women in Shakespeare's Roman tragedies. In early modern England, men are said to have been participating in the public sphere of the political discourse and women were relegated to the domestic sphere; henceforth, the role of women in Shakespeare's Roman plays tends to be interpreted as supportive because of the plays' dominant political focus. To challenge the prevailing discourse, I consider female characters in Shakespeare's Julius Caesar, Coriolanus, Titus Andronicus and Antony and Cleopatra. My thesis argues that even though the Roman plays focus on the political, public sphere which tends to be the domain of men, women mostly actively participate, or express desire to actively participate, in the Roman plays' plots, philosophical contemplations, and political scheming. Cleopatra, Volumnia, Portia, Calpurnia, and Tamora are such characters. Only the less central female characters may embody the passive ideal of a woman confined in the domestic sphere, as exemplified by Lavinia, Virgilia, and Octavia. The findings show that women were recommended to stay in the domestic sphere, but many of them, especially upper-class ladies, participated actively in the political...en_US
dc.description.abstractTato diplomová práce se věnuje kritickému hodnocení historických a kulturních okolností postavení žen v raně novověké Anglii a rolím žen v Shakespearových hrách. V raně novověké Anglii činili většinou politická rozhodnutí muži a ženy se staraly o domácnost. Shakespearovy tragédie, které se odehrávají v době starověkého Říma, se zaměřují především na problematiku politiky, a proto jsou ženy v těchto hrách převážně chápány jako pouhé vedlejší postavy. Tato práce tuto záležitost vyvrací zevrubnou analýzou Shakespearových her Julius Caesar, Coriolanus, Titus Andronicus a Antonius a Kleopatra. I když se tzv. římské hry zaobírají tradičně mužskou tématikou, ženy v nich aktivně ovlivňují nebo se pokouší ovlivnit děj, myšlenkové vyznění díla i politické machinace. Toto souhlasí s pojetím postav Kleopatry, Volumnie, Porcie, Calpurnie a Tamory. Do domácnosti, to znamená mimo hlavní děj, jsou odsunuty pouze ty méně významné hrdinky. Mezi tyto postavy patří Lavinie, Virgilie, a Octavie, které ztělesňují ideál ženy, kterou je žena pasivní. V Shakespearově době bylo ženám doporučováno zůstat doma a nezajímat se o veřejné dění. Mnoho z nich, převážně pak dámy z vyšší společnosti, se ale veřejného dění aktivně účastnilo přímo anebo nepřímo působením na svoje mužské příbuzné, a to se odráží ve zmíněných hrách....cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectShakespeare|Antonius a Kleopatra|Julius Caesar|Coriolanus|Titus Andronicus|ženy|Římcs_CZ
dc.subjectShakespeare|Anthony and Cleopatra|Julius Caesar|Coriolanus|Titus Andronicus|women|Romeen_US
dc.titleThe Role of Women in William Shakespeare's Roman Tragediesen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-06-09
dc.description.departmentDepartment of Anglophone Literatures and Culturesen_US
dc.description.departmentÚstav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId244765
dc.title.translatedRole žen v tragédiích Williama Shakespeara odehrávajících se ve starověkém Říměcs_CZ
dc.contributor.refereeZnojemská, Helena
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglofonní literatury a kultury se specializací Britské literatury a studia o zemích Britského společenstvícs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglophone Literatures and Cultures with specialisation in British and Commonwealth Literatures and Studiesen_US
thesis.degree.programAnglophone Literatures and Culturesen_US
thesis.degree.programAnglofonní literatury a kulturycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Anglophone Literatures and Culturesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglofonní literatury a kultury se specializací Britské literatury a studia o zemích Britského společenstvícs_CZ
uk.degree-discipline.enAnglophone Literatures and Cultures with specialisation in British and Commonwealth Literatures and Studiesen_US
uk.degree-program.csAnglofonní literatury a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enAnglophone Literatures and Culturesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se věnuje kritickému hodnocení historických a kulturních okolností postavení žen v raně novověké Anglii a rolím žen v Shakespearových hrách. V raně novověké Anglii činili většinou politická rozhodnutí muži a ženy se staraly o domácnost. Shakespearovy tragédie, které se odehrávají v době starověkého Říma, se zaměřují především na problematiku politiky, a proto jsou ženy v těchto hrách převážně chápány jako pouhé vedlejší postavy. Tato práce tuto záležitost vyvrací zevrubnou analýzou Shakespearových her Julius Caesar, Coriolanus, Titus Andronicus a Antonius a Kleopatra. I když se tzv. římské hry zaobírají tradičně mužskou tématikou, ženy v nich aktivně ovlivňují nebo se pokouší ovlivnit děj, myšlenkové vyznění díla i politické machinace. Toto souhlasí s pojetím postav Kleopatry, Volumnie, Porcie, Calpurnie a Tamory. Do domácnosti, to znamená mimo hlavní děj, jsou odsunuty pouze ty méně významné hrdinky. Mezi tyto postavy patří Lavinie, Virgilie, a Octavie, které ztělesňují ideál ženy, kterou je žena pasivní. V Shakespearově době bylo ženám doporučováno zůstat doma a nezajímat se o veřejné dění. Mnoho z nich, převážně pak dámy z vyšší společnosti, se ale veřejného dění aktivně účastnilo přímo anebo nepřímo působením na svoje mužské příbuzné, a to se odráží ve zmíněných hrách....cs_CZ
uk.abstract.enTHESIS ABSTRACT The thesis critically examines the historical and cultural circumstances of women in early modern England and the role of women in Shakespeare's Roman tragedies. In early modern England, men are said to have been participating in the public sphere of the political discourse and women were relegated to the domestic sphere; henceforth, the role of women in Shakespeare's Roman plays tends to be interpreted as supportive because of the plays' dominant political focus. To challenge the prevailing discourse, I consider female characters in Shakespeare's Julius Caesar, Coriolanus, Titus Andronicus and Antony and Cleopatra. My thesis argues that even though the Roman plays focus on the political, public sphere which tends to be the domain of men, women mostly actively participate, or express desire to actively participate, in the Roman plays' plots, philosophical contemplations, and political scheming. Cleopatra, Volumnia, Portia, Calpurnia, and Tamora are such characters. Only the less central female characters may embody the passive ideal of a woman confined in the domestic sphere, as exemplified by Lavinia, Virgilia, and Octavia. The findings show that women were recommended to stay in the domestic sphere, but many of them, especially upper-class ladies, participated actively in the political...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV