Potřebují ženy zachránit aneb cesta k ženským hrdinkám
Do women need to be rescued - the journey towards female heroes
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/174547Identifiers
Study Information System: 238103
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Jirák, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
23. 6. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
male gaze, feminismus, feministická filmová kritika, Star Wars, popkulturaKeywords (English)
male gaze, feminism, feminist film critique, Star Wars, popculturePráce se zabývá vnímáním a interpretací teorie male gaze v populární kultuře. Na příkladu ságy Star Wars je pomocí polostrukturovaných rozhovorů analyzováno, zda si diváci uvědomují přítomnost dominantního mužského pohledu, a jak tento pohled ovlivňuje jejich vnímání filmů. Z teoretických konceptů je blíže představen feminismus, jeho historický vývoj, a zejména jeho druhá vlna včetně gender studies, které upozornily na kulturní konstrukci konceptu mužství a ženství. Z feminismu vychází pro práci velmi důležité východisko, a to feministická filmová kritika, zejména teorie male gaze vyslovená Laurou Mulvey v roce 1974. Práce nastiňuje nejen tuto teorii, ale i její kritiky a protichůdné teorie, které společně přispěly k proměně filmového průmyslu. Následně práce stručně představuje vývoj americké společnosti v druhé polovině 20. století, který měl vliv na proměny popkultury. V neposlední řadě je shrnut žánr sci-fi a příběh a vesmír Star Wars. Samotný kvalitativní výzkum se soustředí na diváky ságy Star Wars narozené v 90. letech minulého století. Analýzou polostrukturovaných rozhovorů jsou zodpovězeny výzkumné otázky, které jsou následně konfrontovány se zjištěními sémiotické analýzy. Je zároveň zjištěno, že hlavním důvodem, proč diváci tolerují dominantní mužský pohled, je mylné vnímání feminismu a...
This thesis aims to answer how the public perceives and interprets the male gaze theory in the popular culture. Referring to Star Wars, it analyses whether and how the audience perceives the dominant male optic and how it affects an interpretation of the movies. From the theoretical concepts, feminism is mentioned in detail - specifically its second wave, including gender studies that brought attention to culture construction of femininity and masculinity, which helps to understand sexism. A crucial foundation for the thesis proceeds from feminism - a feminist film critique, namely the male gaze theory that was introduced by Laura Mulvey in 1974. This thesis introduces not only this theory, but also its critics and opposing theories that all together contributed to the transformation of the film industry. Subsequently, the developments in American society in the second half of the 20th century that have influenced the changes in pop culture is briefly discussed. Lastly, the science fiction genre and the Star Wars story and its universe are summarized. The qualitative research focuses on the audience of the Star Wars saga born in the 1990s. By analysing semi-structured interviews, the research questions are answered and confronted with findings from the semiotic analysis. The main finding of the...