Show simple item record

Do women need to be rescued - the journey towards female heroes
dc.contributor.advisorSoukup, Martin
dc.creatorKrulichová, Jana
dc.date.accessioned2022-07-25T12:01:39Z
dc.date.available2022-07-25T12:01:39Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/174547
dc.description.abstractThis thesis aims to answer how the public perceives and interprets the male gaze theory in the popular culture. Referring to Star Wars, it analyses whether and how the audience perceives the dominant male optic and how it affects an interpretation of the movies. From the theoretical concepts, feminism is mentioned in detail - specifically its second wave, including gender studies that brought attention to culture construction of femininity and masculinity, which helps to understand sexism. A crucial foundation for the thesis proceeds from feminism - a feminist film critique, namely the male gaze theory that was introduced by Laura Mulvey in 1974. This thesis introduces not only this theory, but also its critics and opposing theories that all together contributed to the transformation of the film industry. Subsequently, the developments in American society in the second half of the 20th century that have influenced the changes in pop culture is briefly discussed. Lastly, the science fiction genre and the Star Wars story and its universe are summarized. The qualitative research focuses on the audience of the Star Wars saga born in the 1990s. By analysing semi-structured interviews, the research questions are answered and confronted with findings from the semiotic analysis. The main finding of the...en_US
dc.description.abstractPráce se zabývá vnímáním a interpretací teorie male gaze v populární kultuře. Na příkladu ságy Star Wars je pomocí polostrukturovaných rozhovorů analyzováno, zda si diváci uvědomují přítomnost dominantního mužského pohledu, a jak tento pohled ovlivňuje jejich vnímání filmů. Z teoretických konceptů je blíže představen feminismus, jeho historický vývoj, a zejména jeho druhá vlna včetně gender studies, které upozornily na kulturní konstrukci konceptu mužství a ženství. Z feminismu vychází pro práci velmi důležité východisko, a to feministická filmová kritika, zejména teorie male gaze vyslovená Laurou Mulvey v roce 1974. Práce nastiňuje nejen tuto teorii, ale i její kritiky a protichůdné teorie, které společně přispěly k proměně filmového průmyslu. Následně práce stručně představuje vývoj americké společnosti v druhé polovině 20. století, který měl vliv na proměny popkultury. V neposlední řadě je shrnut žánr sci-fi a příběh a vesmír Star Wars. Samotný kvalitativní výzkum se soustředí na diváky ságy Star Wars narozené v 90. letech minulého století. Analýzou polostrukturovaných rozhovorů jsou zodpovězeny výzkumné otázky, které jsou následně konfrontovány se zjištěními sémiotické analýzy. Je zároveň zjištěno, že hlavním důvodem, proč diváci tolerují dominantní mužský pohled, je mylné vnímání feminismu a...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectmale gazecs_CZ
dc.subjectfeminismuscs_CZ
dc.subjectfeministická filmová kritikacs_CZ
dc.subjectStar Warscs_CZ
dc.subjectpopkulturacs_CZ
dc.subjectmale gazeen_US
dc.subjectfeminismen_US
dc.subjectfeminist film critiqueen_US
dc.subjectStar Warsen_US
dc.subjectpopcultureen_US
dc.titlePotřebují ženy zachránit aneb cesta k ženským hrdinkámcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-06-23
dc.description.departmentDepartment of Media Studiesen_US
dc.description.departmentKatedra mediálních studiícs_CZ
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId238103
dc.title.translatedDo women need to be rescued - the journey towards female heroesen_US
dc.contributor.refereeJirák, Jan
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMediální studiacs_CZ
thesis.degree.disciplineMedia Studiesen_US
thesis.degree.programMedia and Communications Studiesen_US
thesis.degree.programMediální a komunikační studiacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra mediálních studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Media Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csMediální studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enMedia Studiesen_US
uk.degree-program.csMediální a komunikační studiacs_CZ
uk.degree-program.enMedia and Communications Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPráce se zabývá vnímáním a interpretací teorie male gaze v populární kultuře. Na příkladu ságy Star Wars je pomocí polostrukturovaných rozhovorů analyzováno, zda si diváci uvědomují přítomnost dominantního mužského pohledu, a jak tento pohled ovlivňuje jejich vnímání filmů. Z teoretických konceptů je blíže představen feminismus, jeho historický vývoj, a zejména jeho druhá vlna včetně gender studies, které upozornily na kulturní konstrukci konceptu mužství a ženství. Z feminismu vychází pro práci velmi důležité východisko, a to feministická filmová kritika, zejména teorie male gaze vyslovená Laurou Mulvey v roce 1974. Práce nastiňuje nejen tuto teorii, ale i její kritiky a protichůdné teorie, které společně přispěly k proměně filmového průmyslu. Následně práce stručně představuje vývoj americké společnosti v druhé polovině 20. století, který měl vliv na proměny popkultury. V neposlední řadě je shrnut žánr sci-fi a příběh a vesmír Star Wars. Samotný kvalitativní výzkum se soustředí na diváky ságy Star Wars narozené v 90. letech minulého století. Analýzou polostrukturovaných rozhovorů jsou zodpovězeny výzkumné otázky, které jsou následně konfrontovány se zjištěními sémiotické analýzy. Je zároveň zjištěno, že hlavním důvodem, proč diváci tolerují dominantní mužský pohled, je mylné vnímání feminismu a...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis aims to answer how the public perceives and interprets the male gaze theory in the popular culture. Referring to Star Wars, it analyses whether and how the audience perceives the dominant male optic and how it affects an interpretation of the movies. From the theoretical concepts, feminism is mentioned in detail - specifically its second wave, including gender studies that brought attention to culture construction of femininity and masculinity, which helps to understand sexism. A crucial foundation for the thesis proceeds from feminism - a feminist film critique, namely the male gaze theory that was introduced by Laura Mulvey in 1974. This thesis introduces not only this theory, but also its critics and opposing theories that all together contributed to the transformation of the film industry. Subsequently, the developments in American society in the second half of the 20th century that have influenced the changes in pop culture is briefly discussed. Lastly, the science fiction genre and the Star Wars story and its universe are summarized. The qualitative research focuses on the audience of the Star Wars saga born in the 1990s. By analysing semi-structured interviews, the research questions are answered and confronted with findings from the semiotic analysis. The main finding of the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra mediálních studiícs_CZ
thesis.grade.codeA
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV