Fenomén Folklore show. Komodifikácia tradičnej ľudovej kultúry perspektívou antropológie turizmu
Phenomenon of the Folklore Show. Commodification of traditional folk culture in perspective of anthropology of tourism
Fenomén Folklore show. Komodifikace tradiční lidové kultury perspektivou antropologie turismu
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/174519Identifiers
Study Information System: 226800
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Ferrarová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Ethnology and Cultural Anthropology
Department
Institute of Ethnology
Date of defense
23. 6. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Slovak
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
turizmus|antropológia turizmu|komodifikácia|autenticita|ľudová kultúra|folklorizmus|Folklore showKeywords (English)
tourism|anthropology of tourism|commodification|authenticity|folk culture|folklorism|Folklore showDiplomová práce představí fenomén Folklore show se zaměřením na vybrané restaurace v Praze. Výzkumný vzorek se skládá ze tří speciálně upravených restaurací, a to Restaurant Michal na Starém měste, Folklore Garden v Hlubočepích a nakonec restaurace U marčanů na Veleslavíně. Cílem práce je zformulovat propojení turismu s tradiční lidovou kulturou, respektive s jejími vybranými prvky, které jsou následně aplikovány do večerních představení. Záměrem je zkoumat procesy komodifikace ve kterých se z projevů lidové kultury stává produkt na prodej. Práce odhaluje pohled majitelů, který umožňuje nahlédnout na strategie těchto procesů, ale i pohled interpretů, ďíky kterým přibližuje motivace a postoj k danému způsobu prezentace. Práce je strukturovaná do tří hlavních kapitol. V první se věnuje zvoleným metodám výzkumu a mojí pozici ve výzkumu. Druhá kapitola objasňuje vybranou terminologii a přináší sumarizaci dosavadní odborné produkce týkající se zkoumané problematiky. Třetí kapitola popisuje a analyzuje zkoumaný fenomén Folklore show.
The diploma thesis will present the phenomenon of the Folklore show focusing on selected restaurants in Prague. The research sample consisted of three specially adapted restaurants, Restaurant Michal in the Old Town, Folklore Garden in Hlubočepy and finally the U marčanů restaurant in Veleslavín. The aim of the thesis is to formulate a connection between tourism and traditional folk culture, respectively, with its selected elements, which are then applied to evening performances. The intention is to examine the processes of commodification in which the expressions of folk culture become a product for sale. The diploma thesis reveals the view of the owners, which allows you to look at the strategies of these processes, but also the view of the performers, thanks to which it brings motivation and attitude to the given way of presentation. The diploma thesis is structured into three main chapters. The first deals with the chosen research methods and my position in research. The second chapter clarifies the selected terminology and provides a summary of previous professional production related to the researched issues. The third chapter describes and analyzes the researched phenomenon of the Folklore show.