,,Pražské jaro v pedagogice"- doba tání a uvoňování a Pražské jaro jako společensko-politický prostor pedagogické diskuse v letech 1965-1969
"The Prague Spring in Pedagogy" - the Time of Thawing and Easing and the Prague Spring as a Sociopolitical Space for Pedagogical discussion in the Years 1965-1969
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/174514Identifiers
Study Information System: 234017
Collections
- Kvalifikační práce [23988]
Author
Advisor
Referee
Strouhal, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
21. 6. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Pedagogika|normalizace|reformní hnutí|ideologie|vzdělání a výchova|myšlenkové proudy|vývoj|školstvíKeywords (English)
Pedagogy|normalization|reform movement|ideology|education|currents of thought|development|education systemDiplomová práce analyzuje a mapuje postavení pedagogické vědy v Československu v období 60. let, především v období tzv. pražského jara. Dává svým popisem do souvislosti vývoj v oblasti pedagogiky v Československu s příčinami událostí období "tání a uvolňování" a analyzuje tak postavení pedagogické vědy v tomto období. Práce má vysvětlující, interpretativní i shrnující charakter, protože se jedná o historicky zaměřenou práci. Vybrané téma zasazuje zkoumaný problém do širšího kontextu doby a politické situace. Jedním z cílů je i snaha o nalezení odpovědi, zda a jak, se s touto dobou vyrovnala pedagogika v Československu a také, do jaké míry byly procesy ve sféře vzdělávání a výchovy ovlivněny marxisticko-pedagogickou teorií. Jednotlivé kapitoly popisují nejdůležitější události období, spojené se sférou vzdělávání. Interpretují názory a postoje některých významných pedagogů na situaci v oblasti pedagogické vědy, ať již z pohledu zastánců reformního hnutí či ze strany druhé, která zastávala oficiální státní doktrínu. Součástí je i popis funkce a úkolů Československé pedagogické společnosti a poukázání na její význam pro pedagogickou obec. Řada pedagogických osobností činných v období 60. let pak byla aktivní ve školské oblasti i po revoluci v roce 1989 a podílela se na nových koncepcích a reformách...
The diploma thesis analyses and maps the position of pedagogical science in Czechoslovakia in the 1960s, especially in the period of the so-called Prague Spring. Its description links the development in the field of pedagogy in Czechoslovakia with the causes of the events of the "thaw and release" period and thus analyses the position of pedagogical science in this period. The work has an explanatory, interpretive and summary character, because it is a historically oriented work. The selected topic places the researched problem in the broader context of the time and political situation. One of the goals is to find an answer to whether and how did pedagogy in Czechoslovakia cope with this period and to what extent were the processes in the field of education influenced by Marxist Pedagogical theory. The individual chapters describe the most important events of the period associated with the field of education. They interpret the views and attitudes of some important educators on the situation in the field of pedagogical science, either from the point of view of the supporters of the reform movement or from the other side, which advocated the official state doctrine. It also includes a description of the role and tasks of the Czechoslovak Pedagogical Society and an indication of its importance for...