Srovnání výkonu studentů při simultánním tlumočení v počáteční fázi přípravy a v závěrečné fázi studia
Comparison of students' performance at the beginning and upon completion of their simultaneous interpretation training course
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/17397Identifiers
Study Information System: 61679
Collections
- Kvalifikační práce [23201]
Author
Advisor
Referee
Abdallaova, Naděžda
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
MA in Translation and Interpreting: English - MA in Translation and Interpreting: German
Department
Institute of Translation Studies
Date of defense
22. 9. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Hlavním cílem práce je zjistit, zda může existovat vztah mezi kapacitou pracovní paměti a schopností tlumočit prvky modality. S ohledem na tento cíl jsou vymezeny základní pojmy, které určují přístup k řešenému problému (pracovní paměť, modalita). Je proveden experiment, který na vzorku devíti respondentů zjišťuje rozvoj kapacity pracovní paměti (test kapacity pracovní paměti) a schopnosti tlumočit modalitu během studia tlumočení (simultánní tlumočení anglického textu s významným výskytem modálních prostředků). Na základě analýzy, vyhodnocení a statistického zpracování experimentálních dat dochází práce k závěru, že vztah mezi kapacitou pracovní paměti a schopností tlumočit modalitu existovat může.
The main aim of the thesis is to determine,~ whether there may be a relationship between the capacity of working memor)Lfc,and the skill of interpreting features of modality in a text. Based on this aim, the basic concepts determining the approach to the above question are outlined (working memory, modality). An experiment is conducted on a population of nine subjects. The experiment investigates the development of working memory capacity (memory span test), and the skill to interpret features of modality during the course of interpretation studies (simultaneous interpretation of and English text with high occurrence of features of modality). Based on an analysis, evaluation, and statistical processing of the experimental results, the thesis determines that working memory capacity, and the ability to interpret features of modality may be related.