Před objektem. Otázka motivů distance a aury v myšlení Georgese Didi-Hubermana
In front of an object. The question of distance and aura in thought of Georges Didi-Huberman
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/17394Identifikátory
SIS: 62695
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Fulka, Josef
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Filozofie
Katedra / ústav / klinika
Ústav filosofie a religionistiky
Datum obhajoby
24. 9. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Didi-Hubermanovo myšlení amerického minimalismu v souvislosti s aurou jsme těmito formulacemi (a vlastně celým postupem této práce) zjednodušili a tím i deformovali zároveň, přičemž tvrzením, že Didi-Huberman spatřuje auru právě v těchto dialektických momentech zneklidnění, celou situaci jen zhoršujeme. Snad jsme se ale prostřednictvím několika milníků dostali alespoň o trochu blíže k začátku, z nějž by vycházely úvahy o auře v souvislosti s dialektikou probouzení, její reminiscentní povahou, dialektickým obrazem a celou škálou pojmů, převzatých z Freudova, Lacanova či Fédidova myšlení (vstupujících do hry v rámci sekularizace aury). Kolem těchto milníků jsme se snažili dojít do jakéhosi formálního východiska - naznačením, jak a s jakým pozadím se tato díla se mohou jevit jako momenty aury, kterou Didi-Huberman interpretuje jako "systém se svým vlastním úpadkem," 73 tedy jako specifické momenty jejího přežívání (ve zcela warburgovském duchu), které se manifestuje v dvojaké distanci, zjevení dálky či v dotknutí se hloubky, ovšem zároveň jako zjevení se vlastního vzdalování aury, jejího ústupu. Snad právě v tomto smyslu aura v těchto objektech přežívá na své nejsekulárnější a nejelementárnější rovině, tedy jako moment závrati, jež je zneklidněním objektu do stejné míry, jako ztrátou půdy pod našima vlastníma...
The essay concebtrates around the thinking of french philosopher Georges Didi-Huberman and his reception of Walter Benjamin's term aura, which is strongly connected to the critique of classical art history and re-thinking colour and material as stain, it's symptomal nature and not only compositional, but also de-compositional features. One of the centres of this essay is interpretation of Titian's painting Apollo and Marsyas, painting, which sophisticatedly problematizes viewing the painting as pure illusion or manifestation of ideas in matter. The second milestone are works of american minimalism, which are places of radiating aura, but aura in stae of her own decay. We tried to show, that if the original meaning of aura was connected to cultic works of art and their presented inaccessibility, in case of american minimalists it is surviving as a experience of turn-arounded vertigo.