dc.contributor.advisor | Petříček, Miroslav | |
dc.creator | Váša, Ondřej | |
dc.date.accessioned | 2017-04-12T10:34:49Z | |
dc.date.available | 2017-04-12T10:34:49Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/17394 | |
dc.description.abstract | Didi-Hubermanovo myšlení amerického minimalismu v souvislosti s aurou jsme těmito formulacemi (a vlastně celým postupem této práce) zjednodušili a tím i deformovali zároveň, přičemž tvrzením, že Didi-Huberman spatřuje auru právě v těchto dialektických momentech zneklidnění, celou situaci jen zhoršujeme. Snad jsme se ale prostřednictvím několika milníků dostali alespoň o trochu blíže k začátku, z nějž by vycházely úvahy o auře v souvislosti s dialektikou probouzení, její reminiscentní povahou, dialektickým obrazem a celou škálou pojmů, převzatých z Freudova, Lacanova či Fédidova myšlení (vstupujících do hry v rámci sekularizace aury). Kolem těchto milníků jsme se snažili dojít do jakéhosi formálního východiska - naznačením, jak a s jakým pozadím se tato díla se mohou jevit jako momenty aury, kterou Didi-Huberman interpretuje jako "systém se svým vlastním úpadkem," 73 tedy jako specifické momenty jejího přežívání (ve zcela warburgovském duchu), které se manifestuje v dvojaké distanci, zjevení dálky či v dotknutí se hloubky, ovšem zároveň jako zjevení se vlastního vzdalování aury, jejího ústupu. Snad právě v tomto smyslu aura v těchto objektech přežívá na své nejsekulárnější a nejelementárnější rovině, tedy jako moment závrati, jež je zneklidněním objektu do stejné míry, jako ztrátou půdy pod našima vlastníma... | cs_CZ |
dc.description.abstract | The essay concebtrates around the thinking of french philosopher Georges Didi-Huberman and his reception of Walter Benjamin's term aura, which is strongly connected to the critique of classical art history and re-thinking colour and material as stain, it's symptomal nature and not only compositional, but also de-compositional features. One of the centres of this essay is interpretation of Titian's painting Apollo and Marsyas, painting, which sophisticatedly problematizes viewing the painting as pure illusion or manifestation of ideas in matter. The second milestone are works of american minimalism, which are places of radiating aura, but aura in stae of her own decay. We tried to show, that if the original meaning of aura was connected to cultic works of art and their presented inaccessibility, in case of american minimalists it is surviving as a experience of turn-arounded vertigo. | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Před objektem. Otázka motivů distance a aury v myšlení Georgese Didi-Hubermana | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2008 | |
dcterms.dateAccepted | 2008-09-24 | |
dc.description.department | Ústav filosofie a religionistiky | cs_CZ |
dc.description.department | Institute of Philosophy and Religious Studies | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 62695 | |
dc.title.translated | In front of an object. The question of distance and aura in thought of Georges Didi-Huberman | en_US |
dc.contributor.referee | Fulka, Josef | |
dc.identifier.aleph | 001094186 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Filozofie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Philosophy | en_US |
thesis.degree.program | Filozofie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Philosophy | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav filosofie a religionistiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Philosophy and Religious Studies | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Filozofie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Philosophy | en_US |
uk.degree-program.cs | Filozofie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Philosophy | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Didi-Hubermanovo myšlení amerického minimalismu v souvislosti s aurou jsme těmito formulacemi (a vlastně celým postupem této práce) zjednodušili a tím i deformovali zároveň, přičemž tvrzením, že Didi-Huberman spatřuje auru právě v těchto dialektických momentech zneklidnění, celou situaci jen zhoršujeme. Snad jsme se ale prostřednictvím několika milníků dostali alespoň o trochu blíže k začátku, z nějž by vycházely úvahy o auře v souvislosti s dialektikou probouzení, její reminiscentní povahou, dialektickým obrazem a celou škálou pojmů, převzatých z Freudova, Lacanova či Fédidova myšlení (vstupujících do hry v rámci sekularizace aury). Kolem těchto milníků jsme se snažili dojít do jakéhosi formálního východiska - naznačením, jak a s jakým pozadím se tato díla se mohou jevit jako momenty aury, kterou Didi-Huberman interpretuje jako "systém se svým vlastním úpadkem," 73 tedy jako specifické momenty jejího přežívání (ve zcela warburgovském duchu), které se manifestuje v dvojaké distanci, zjevení dálky či v dotknutí se hloubky, ovšem zároveň jako zjevení se vlastního vzdalování aury, jejího ústupu. Snad právě v tomto smyslu aura v těchto objektech přežívá na své nejsekulárnější a nejelementárnější rovině, tedy jako moment závrati, jež je zneklidněním objektu do stejné míry, jako ztrátou půdy pod našima vlastníma... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The essay concebtrates around the thinking of french philosopher Georges Didi-Huberman and his reception of Walter Benjamin's term aura, which is strongly connected to the critique of classical art history and re-thinking colour and material as stain, it's symptomal nature and not only compositional, but also de-compositional features. One of the centres of this essay is interpretation of Titian's painting Apollo and Marsyas, painting, which sophisticatedly problematizes viewing the painting as pure illusion or manifestation of ideas in matter. The second milestone are works of american minimalism, which are places of radiating aura, but aura in stae of her own decay. We tried to show, that if the original meaning of aura was connected to cultic works of art and their presented inaccessibility, in case of american minimalists it is surviving as a experience of turn-arounded vertigo. | en_US |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav filosofie a religionistiky | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990010941860106986 | |