Show simple item record

Johann Anton Quitainer's contribution to the sculptural decoration of the Strahov monastery in Prague. An examination of the relations between the late baroque sculptor and his patron
dc.contributor.advisorHoryna, Martin
dc.creatorHořák, Martin
dc.date.accessioned2017-04-12T10:30:30Z
dc.date.available2017-04-12T10:30:30Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/17374
dc.description.abstractUmělecké působení Jana Antonína Quitainera (1709-1765) v Královské kanonii premonstrátů v Praze na Strahově překlenuje období dvou desetiletí. Ponecháme-li stranou nikoli nepravděpodobnou možnost, že již v roce 1726 se jako sedmnáctiletý pomocník svého otce Ondřeje Filipa (1679-1729) podílel na výzdobě průčelí strahovského kostela Nanebevzetí P. Marie, lze tvorbu mladšího Quitainera na Strahově sledovat od poloviny 40. let 18. století až do posledních měsíců sochařova života. Během uvedené doby zde tento svými součastníky ceněný a žádaný umělec vytvořil početnou kolekci kamenosochařských i řezbářských prací. Přesto stačilo půl století na to, aby jeho strahovské dílo i o sám upadli v zapomnění jak v okruhu širší veřejnosti, tak mezi samotnými premonstráty. Strahovský knihovník Johann Gottfried Dlabač ve svém slovníku českých a moravských umělců z roku 1815 věnoval jedno z hesel také Ondřeji Filipovi Quitainerovi ("Guitteinerovi"), jejž označil za autora sousoší sv. Heřmana Josefa před strahovskou kaplí sv. Voršily a všech soch na průčelí klášterního kostela.1 Veškerou plastickou výzdobu interiéru klášterního kostela připsal Dlabač Ignáci Františku Platzerovi.2 Sochaře J. A. Quitainera Dlabač vůbec nezná a pouze okrajově se zmiňuje o jakémsi "Antoniovi Guitteinerovi", jenž 12. května 1751 vystupuje jako...cs_CZ
dc.description.abstractThe subject of the diploma work is the creative contribution of Johann Anton Quitainer (1709-1765) to the Premonstratensian monastery in Strahov. The diploma work seeks to elucidate both the artistic character of Quitainer's Strahov undertaking, and the circumstances that led to it to being commissioned under the abbots Mariannus Hermann and Gabriel Václav Kaspar. The first part of the diploma worh is titled "The Artist" and is divided into three chapters. In the first chapter the author looks at the history of the Quitainer family and argues that this should be sought near the town of Mohelnice (Müglitz) in the north of Moravia. The second chapter outlines the most important works by J. A. Quitainer and his father Andreas Philipp. The third chapter places the work of the younger Quitainer in the context of contemporary Prague sculpture. The second part of the diploma work is entitled "The Patron" and comprises two chapters. The first describes the celebrations in 1727 marking the hundredth anniversary of the remains of Saint Norbet, the founder of the Premonstratensian Order, being brought to Prague. There then follows a description of the Monastery's history during the wars under the rule of the queen Maria Theresa, and the building's extensive destruction in 1742. The next chapter describes the origin of...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titlePodíl Jana Antonína Quitainera na plastické výzdobě Strahovského kláštera. Sonda do vztahů mezi pozdně barokním sochařem a jeho mecenášemcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-09-23
dc.description.departmentÚstav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Art Historyen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId62594
dc.title.translatedJohann Anton Quitainer's contribution to the sculptural decoration of the Strahov monastery in Prague. An examination of the relations between the late baroque sculptor and his patronen_US
dc.contributor.refereeHladík, Tomáš
dc.identifier.aleph001095340
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDějiny uměnícs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Arten_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Art Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Arten_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csUmělecké působení Jana Antonína Quitainera (1709-1765) v Královské kanonii premonstrátů v Praze na Strahově překlenuje období dvou desetiletí. Ponecháme-li stranou nikoli nepravděpodobnou možnost, že již v roce 1726 se jako sedmnáctiletý pomocník svého otce Ondřeje Filipa (1679-1729) podílel na výzdobě průčelí strahovského kostela Nanebevzetí P. Marie, lze tvorbu mladšího Quitainera na Strahově sledovat od poloviny 40. let 18. století až do posledních měsíců sochařova života. Během uvedené doby zde tento svými součastníky ceněný a žádaný umělec vytvořil početnou kolekci kamenosochařských i řezbářských prací. Přesto stačilo půl století na to, aby jeho strahovské dílo i o sám upadli v zapomnění jak v okruhu širší veřejnosti, tak mezi samotnými premonstráty. Strahovský knihovník Johann Gottfried Dlabač ve svém slovníku českých a moravských umělců z roku 1815 věnoval jedno z hesel také Ondřeji Filipovi Quitainerovi ("Guitteinerovi"), jejž označil za autora sousoší sv. Heřmana Josefa před strahovskou kaplí sv. Voršily a všech soch na průčelí klášterního kostela.1 Veškerou plastickou výzdobu interiéru klášterního kostela připsal Dlabač Ignáci Františku Platzerovi.2 Sochaře J. A. Quitainera Dlabač vůbec nezná a pouze okrajově se zmiňuje o jakémsi "Antoniovi Guitteinerovi", jenž 12. května 1751 vystupuje jako...cs_CZ
uk.abstract.enThe subject of the diploma work is the creative contribution of Johann Anton Quitainer (1709-1765) to the Premonstratensian monastery in Strahov. The diploma work seeks to elucidate both the artistic character of Quitainer's Strahov undertaking, and the circumstances that led to it to being commissioned under the abbots Mariannus Hermann and Gabriel Václav Kaspar. The first part of the diploma worh is titled "The Artist" and is divided into three chapters. In the first chapter the author looks at the history of the Quitainer family and argues that this should be sought near the town of Mohelnice (Müglitz) in the north of Moravia. The second chapter outlines the most important works by J. A. Quitainer and his father Andreas Philipp. The third chapter places the work of the younger Quitainer in the context of contemporary Prague sculpture. The second part of the diploma work is entitled "The Patron" and comprises two chapters. The first describes the celebrations in 1727 marking the hundredth anniversary of the remains of Saint Norbet, the founder of the Premonstratensian Order, being brought to Prague. There then follows a description of the Monastery's history during the wars under the rule of the queen Maria Theresa, and the building's extensive destruction in 1742. The next chapter describes the origin of...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.identifier.lisID990010953400106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV