Učitelské organizace jako aktéři ve vzdělávací politice
Teachers' organizations as actors in educational policy
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/173630Identifiers
Study Information System: 237339
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Černý, Jakub
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Political Science and Public Policy
Department
Department of Public and Social Policy
Date of defense
8. 6. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Bakalářská práce se věnuje učitelům, učitelským organizacím a jejich působení ve vzdělávací politice a při tvorbě vzdělávací politiky. Učitelé jsou velmi významným aktérem vzdělávací politiky, jsou aktérem, na kterém záleží úspěch dané politiky. Vzhledem k jejich důležitosti ve vzdělávací politice i celé vzdělávací soustavě je jim věnována velmi malá pozornost výzkumníků, a to by tato práce mohla začít měnit a přinést nové náměty k dalšímu zkoumání učitelské komunity. Cílem této práce je identifikovat témata, která jsou pro učitelské organizace reprezentující učitele při tvorbě politik důležitá, a jejich postoje k nim. Dalším cílem je identifikovat a popsat fungování učitelských organizací ve vzdělávací politice a jakou roli při tvorbě politiky často mají. Metodologicky má práce smíšený výzkumný design, z větší části jde však o kvalitativní výzkum. Pro splnění cílů byly užity metody obsahové analýzy dokumentů a polostrukturované rozhovory se zástupci zkoumaných organizací. Výzkum v rámci této práce ukázal, že učitelské organizace nejvíce akcentují témata podpory a postavení učitelů, zákon o pedagogických pracovnících, revize rámcových vzdělávacích programů a pracovně právní podmínky učitelů. V rámci zastupování učitelské komunity je otázka výrazně složitější. Zkoumané organizace při svém působení...
The bachelor thesis deals with teachers, teachers' organizations and their involvement in educational policy and in the creation of educational policy. Teachers are a very important actor in education policy, they are the actor on whom the success of a policy depends. Due to their importance in education policy and the whole education system, there is paid very little attention to them by researchers, and this work could begin to change and bring new ideas for further research of the teaching community. The aim of this work is to identify topics that are important for teachers' organizations representing teachers in policy-making, and describe their attitudes towards them. Another goal is to identify and describe the functioning of teachers' organizations in education policy and what role they often play in policy-making. Methodologically, the work has a mixed research design, but for the most part it is qualitative research. For meeting of goals were used methods of document content analysis and semi- structured interviews with representatives of the surveyed organizations. Research in this work has shown that teachers' organizations emphasize the topics of support and the position of teachers, the law on teachers, the revision of the framework educational programs and the employment conditions of...