Současná výuka první pomoci na prvním stupni základní školy pohledem učitelů a současné literatury
Current first-aid teaching at Czech elementary schools from the perspective of teachers and contemporary literature
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172817Identifiers
Study Information System: 246153
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Havlová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 5. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
první pomoc, výuka, znalosti učitelů, literatura k výuce a o výuce 1. pomoci, 1. stupeňKeywords (English)
forst aid, education, teachers' knowledge, literature, primary edicationPrvní pomoc byla, je a bude vždy důležitým tématem, proto se tato diplomová práce zaměřila na problematiku první pomoci na 1. stupni ZŠ. Práce má dvě části. V teoretické části jsem se snažila dívat na první pomoc ve škole ze všech důležitých směrů, jako jsou: vývoj předmětu, současnost předmětu, legislativní rámec, dokument RVP ZV, vzdělávání učitelů, didaktika první pomoci a první pomoc v literatuře pro pedagogy i žáky. V praktické (výzkumné) části vyhodnocuji dotazníkové šetření určené pedagogům 1. stupně. Zjišťuji, jaký mají názor na důležitost výuky první pomoci, zda jsou vyškolení, jaké materiály znají a používají, v jakém předmětu první pomoc vyučují a jak by podle nich měla vypadat ideálně výuka první pomoci. Důležitost byla potvrzena všemi uchazeči a další výsledky výzkumu dopadly většinou dle očekávání.
First aid has always been and always will be an important topic, therefore, this thesis focuses on the issue of first aid in elementary schools. It has two parts. The theoretical part deals with the first aid in elementary schools from all important perspectives, e.g. the development of the subject, the subject today, legislative framework, the Framework Educational Program for Basic Education, teachers' professional development, first aid methodology, and first aid in literature for educators as well as pupils. The practical (empiric) part comprises an analysis of the questionnaire research targeted at elementary teachers. The teachers were asked about the importance of the first aid, their first aid education, what materials they know and use, what subject they implement it in, and their ideal concept of first aid education. All the teachers agreed on the importance of first aid education. The rest of the results generally turned out according to expectations.