Zařazení netradičních sportovních her se zaměřením na interkros do výuky tělesné výchovy na 1. stupni ZŠ
Inclusion of non-traditional sports games focusing on intercrosse in physical education class at the primary school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172673Identifiers
Study Information System: 247020
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Krejča, Filip
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 5. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Hra, netradiční sportovní hry, interkros, mladší školní věk, hodina TV na 1. stupni, metodika nácvikuKeywords (English)
Game, non-traditional sports games, intercrosse, the age of primary school children, psychical education on primary school, training methodologyDiplomová práce se věnuje problematice netradičních sportovních her se zaměřením na interkros. V teoretické části se práce zabývá dítětem mladšího školního věku, jeho charakteristikou a vývojem. Konkrétně tělesným, psychickým, emočním a sociálním, a pohybovým. Dále je zde charakterizován pojem hra a její definice. Ta se dále rozvíjí do sportovních her, kterým je věnována jedna podkapitola. Samozřejmě nechybí popis netradičních sportovních her a jejich dělení. V práci je jedna celá kapitola věnována lakrosu, jeho historii - světové i v České republice, a druhům lakrosu, kde jsou u každého druhu popsána pravidla. Výzkumná část se zaměřuje na metodiku nácviku, která byla sestavena a testována na žácích z 1. a 2. tříd prvního stupně základní školy. Na základě tohoto souboru byl realizován výzkum, jehož cílem bylo zjistit, jaký měly hry u žáků úspěch a zda je tím pádem metodika nácviku funkční. Dále výzkumná část zjišťuje, jaká je obecná informovanost o netradičních sportovních hrách mezi učiteli tělesné výchovy. Výsledky jsou znázorněny pomocí výsečových grafů. V závěru práce jsou obsaženy také použité metody, charakteristika výzkumného souboru, diskuse a závěr práce.
The diploma thesis deals with the issue of non-traditional sports games with a focus on intercross. The theoretical part deals with a child of younger school age, its characteristics and development. Specifically physical, mental, emotional and social, and movement. Furthermore, the term game and its definition are characterized. It is further developed into sports games, to which one subchapter is devoted. Of course, there is a description of non-traditional sports games and their division. One whole chapter is devoted to lacrosse, its history - worldwide and in the Czech Republic, and types of lacrosse, where the rules for each species are described. The research part focuses on the training methodology, which was compiled and tested on students from the 1st and 2nd grade of primary school. On the basis of this set, research was carried out, the aim of which was to find out how successful the games were for the pupils and whether the training methodology was therefore functional. Furthermore, the research part finds out what is the general awareness of non-traditional sports games among physical education teachers. The results are shown using pie charts. The conclusion of the thesis also contains the methods used, the characteristics of the research group, the discussion and the conclusion of the...