Essays on the Economics of Education
Eseje o ekonomii vzdělávání
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172234Identifiers
Study Information System: 164586
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Patrinos, Harry Anthony
Veramendi, Gregory
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics and Econometrics
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 3. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Pass
V první kapitole se zabýváme politikou finanční pomoci v rozvojových zemích, které podporují vzdělávání studentů v zahraničí. Zatímco některé země poskytují finanční podporu studentům ve formě grantů a stipendií, jiné se spíše přiklání k metodě stu- dentských půjček. Tato práce používá informace z nového souboru dat, který popisuje charakteristiky vládních programů z celého světa, které se zaměřují na studentská stipendia a půjčky, které slouží jako prostředek pro finanční pomoc studentům při studiu v zahraničí. Tato data nám umožňují identifikovat jedinečná fakta o těchto poli- tických programech v rozvojových zemích. Výsledky ukazují, že v porovnání s metodou studentských půjček, jsou do stipendijních programů mnohem častěji vybírání stu- denti na základě svých dovedností. Zároveň se stipendijní programy zaměřují více na bakalářské a magisterské studium, a také po studentech častěji požadují návrat do domovské země. Ve své práci jsme zkonstruovali studentsko-migrační model pro dvě země s vládními zásahy, který kvalitativně bere v úvahu zákonitosti, které jsme vypo- zorovali v datech. V našem modelu jsou zásahy vlády oprávněné a to ze dvou důvodů. Zaprvé, studenti z rozvojových zemí jsou finančně omezeni a nemohou si tedy dovolit vzdělání v zahraničí....
In the first chapter, we study financial aid policies in developing countries that sup- port students' education abroad. We collect a unique data-set on government-funded scholarship and loan programs and establish stylized facts for developing countries. We find that scholarship programs select students based on merit criteria, target grad- uate and postgraduate studies, and require recipients to return after graduation more frequently than loan programs do. We build a two-country student migration model that qualitatively accounts for the observed patterns. In the model, government inter- vention is justified for two reasons. First, students from a developing country are as- sumed to be financially constrained and cannot afford education abroad. Second, the government values the productivity of "returnees" more highly than the market does. We argue that when students are uncertain about their future productivity and may fail in their studies, scholarship programs can insure them against potential default. Consequently, if students differ in their expected ability, under certain conditions, a government with a tight budget will prioritize ex-ante high-ability students and sup- port them with scholarships with return requirement, and support ex-ante low-ability students with loans without return...