Genderové rozdíly v šikaně a její konstrukce pohledem vyučujících
Gender differences in bullying and its construction from teacher's perspective
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172194Identifikátory
SIS: 201170
Kolekce
- Kvalifikační práce [6555]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Dvořáčková, Jana
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Genderová studia
Katedra / ústav / klinika
Program Genderová studia
Datum obhajoby
13. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
šikana, konstruktivismus, základní škola, vyučující, genderové rozdíly, sociální vyloučeníKlíčová slova (anglicky)
bullying, constructivism, secondary school, teachers, gender differences, social exclusionDiplomová práce se zabývá konstrukcí školní šikany a jejími genderovými rozdíly perspektivou vyučujících. Hlavním teoretickým východiskem je kritický přístup k aktuálně převládajícímu paradigmatu, které na šikanu nahlíží převážně individualistickým prizmatem. Empirická část představuje výzkum realizovaný pomocí polostrukturovaných rozhovorů, a nabízí tak hlubší porozumění tomu, jakým způsobem pět učitelek a pět učitelů z druhých stupňů základních škol tento sociální fenomén konstruují a jaké v něm shledávají genderové rozdíly. KLÍČOVÁ SLOVA: šikana, konstruktivismus, základní škola, vyučující, genderové rozdíly, sociální vyloučení
This diploma thesis focuses on constructing the school bullying, and gender differences teachers could find in the phenomenon. The critical approach to the contemporary prevailing paradigm that conceives bullying through the individualistic prism is the main theoretical frame of the thesis. The empirical part of the thesis presents the research realized by semi-structured interviews that offers a more profound understanding of how ten teachers (five women and five men) from secondary schools construct this social phenomenon and what gender differences they find in it. KEYWORDS: bullying, constructivism, secondary school, teachers, gender differences, social exclusion