dc.contributor.advisor | Pavlík, Petr | |
dc.creator | Ďuríčková, Jarmila | |
dc.date.accessioned | 2022-04-19T18:07:43Z | |
dc.date.available | 2022-04-19T18:07:43Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/172194 | |
dc.description.abstract | This diploma thesis focuses on constructing the school bullying, and gender differences teachers could find in the phenomenon. The critical approach to the contemporary prevailing paradigm that conceives bullying through the individualistic prism is the main theoretical frame of the thesis. The empirical part of the thesis presents the research realized by semi-structured interviews that offers a more profound understanding of how ten teachers (five women and five men) from secondary schools construct this social phenomenon and what gender differences they find in it. KEYWORDS: bullying, constructivism, secondary school, teachers, gender differences, social exclusion | en_US |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zabývá konstrukcí školní šikany a jejími genderovými rozdíly perspektivou vyučujících. Hlavním teoretickým východiskem je kritický přístup k aktuálně převládajícímu paradigmatu, které na šikanu nahlíží převážně individualistickým prizmatem. Empirická část představuje výzkum realizovaný pomocí polostrukturovaných rozhovorů, a nabízí tak hlubší porozumění tomu, jakým způsobem pět učitelek a pět učitelů z druhých stupňů základních škol tento sociální fenomén konstruují a jaké v něm shledávají genderové rozdíly. KLÍČOVÁ SLOVA: šikana, konstruktivismus, základní škola, vyučující, genderové rozdíly, sociální vyloučení | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.subject | šikana | cs_CZ |
dc.subject | konstruktivismus | cs_CZ |
dc.subject | základní škola | cs_CZ |
dc.subject | vyučující | cs_CZ |
dc.subject | genderové rozdíly | cs_CZ |
dc.subject | sociální vyloučení | cs_CZ |
dc.subject | bullying | en_US |
dc.subject | constructivism | en_US |
dc.subject | secondary school | en_US |
dc.subject | teachers | en_US |
dc.subject | gender differences | en_US |
dc.subject | social exclusion | en_US |
dc.title | Genderové rozdíly v šikaně a její konstrukce pohledem vyučujících | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2021 | |
dcterms.dateAccepted | 2021-09-13 | |
dc.description.department | Program Genderová studia | cs_CZ |
dc.description.department | Programme Gender Studies | en_US |
dc.description.faculty | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Humanities | en_US |
dc.identifier.repId | 201170 | |
dc.title.translated | Gender differences in bullying and its construction from teacher's perspective | en_US |
dc.contributor.referee | Dvořáčková, Jana | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Genderová studia | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Gender Studies | en_US |
thesis.degree.program | Humanitní studia | cs_CZ |
thesis.degree.program | Humanities | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta humanitních studií::Program Genderová studia | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Humanities::Programme Gender Studies | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Humanities | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FHS | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Genderová studia | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Gender Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Humanitní studia | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Humanities | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce se zabývá konstrukcí školní šikany a jejími genderovými rozdíly perspektivou vyučujících. Hlavním teoretickým východiskem je kritický přístup k aktuálně převládajícímu paradigmatu, které na šikanu nahlíží převážně individualistickým prizmatem. Empirická část představuje výzkum realizovaný pomocí polostrukturovaných rozhovorů, a nabízí tak hlubší porozumění tomu, jakým způsobem pět učitelek a pět učitelů z druhých stupňů základních škol tento sociální fenomén konstruují a jaké v něm shledávají genderové rozdíly. KLÍČOVÁ SLOVA: šikana, konstruktivismus, základní škola, vyučující, genderové rozdíly, sociální vyloučení | cs_CZ |
uk.abstract.en | This diploma thesis focuses on constructing the school bullying, and gender differences teachers could find in the phenomenon. The critical approach to the contemporary prevailing paradigm that conceives bullying through the individualistic prism is the main theoretical frame of the thesis. The empirical part of the thesis presents the research realized by semi-structured interviews that offers a more profound understanding of how ten teachers (five women and five men) from secondary schools construct this social phenomenon and what gender differences they find in it. KEYWORDS: bullying, constructivism, secondary school, teachers, gender differences, social exclusion | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Program Genderová studia | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |