Integrace tabletu z pohledu výuky matematiky
Tablet integration from the perspective of teaching mathematics
rigorous thesis (RECOGNIZED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172023Identifiers
Study Information System: 245423
Collections
- Kvalifikační práce [11322]
Author
Advisor
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Training Teachers of Mathematics and Descriptive Geometry at Higher Secondary Schools
Department
Department of Mathematics Education
Date of defense
21. 2. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
Keywords (Czech)
tablet|postoje žáků|postoje učitelů|matematika|ISCED 2Keywords (English)
tablet|students' attitude|teachers' attitude|mathematics|ISCED 2Disertační práce zkoumá postoje žáků a učitelů k používání tabletů ve výuce matematiky na druhém stupni základní školy. V práci je analyzováno, jak se tento postoj mění během roku používání tabletů. Výzkum realizovaný v rámci disertační práce zahrnuje dvě dílčí studie, v každé z nich proběhla tři dotazníková šetření (pro učitele a pro žáky) na několika základních školách v USA; v šetření byly využity vlastní dotazníky s uzavřenými a otevřenými položkami, dále TPACK a TAM dotazníky. Data z dotazníkových šetření byla doplněna rozhovory a pozorováními výuky. Získaná data byla zpracována kombinaci statistických metod a kvalitativní analýzy. Výzkum ukazuje, co žáci a učitelé považují za klady a zápory používání tabletů v hodinách matematiky a jaké aspekty nejvíce ovlivňují jejich postoje. Výsledky výzkumu ukázaly, že v průběhu školního roku došlo k negativnímu posunu v postojích žáků k integraci tabletů do výuky matematiky. Nicméně i přes tento negativní posun v postojích 74 % žáků chtělo i dále používat tablet ve výuce. Také v průběhu školního roku u učitelů došlo k poklesu nebo stagnaci postojů k integraci tabletů do výuky matematiky. Ukázala se také přítomnost vztahu mezi postojem učitele k tabletům a postoji jeho žáků.
The dissertation thesis investigates students' and teachers' attitudes towards using tablets in mathematics lessons at the lower-secondary level. The study analyzes how the attitudes change during a one-year implementation of tablets. The research conducted within the dissertation includes two studies, in each of which three questionnaires were distributed among students and teachers at several middle schools in the USA; specifically, the author's questionnaires, the TPACK and TAM questionnaires were applied in the research. Data from the questionnaires were supplemented with interviews and observations of lessons. In addition, the obtained data were analyzed using a combination of statistical methods and a qualitative analysis. The research shows what students and teachers like or dislike about using tablets in mathematics classes and shows factors that influence students' and teachers' attitudes towards using tablets. The results of the research reveal that during the school year there was a negative shift in students' attitudes towards the integration of tablets into mathematics classes. However, despite this negative shift in attitudes, 74 % of students wanted to continue using tablets in mathematics classes. Teachers' attitudes to the integration of tablets into mathematics classes also...