dc.contributor.advisor | Mergl, Jan | |
dc.creator | Zhavoronkova, Olga | |
dc.date.accessioned | 2022-04-12T08:52:53Z | |
dc.date.available | 2022-04-12T08:52:53Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/171854 | |
dc.description.abstract | (česky) Práce se věnuje vztahům funkcionalistického designu osvětlovácí techniky a uměleckého průmyslu v kontextu mezivalečného období, které znamenalo zásadní přerod umělecké tradice a zrození koncepce průmyslového designu a postavy designera. Tento proces demonstruji na příkladu tvorby takových osobnosti jako Alexandr Rodčenko, Abram Damskij, Marianne Brandt, Poul Henningsen, Alvar Aalto, Jaroslav Anýž a Miloslav Prokop, kteří zastupovali nově vzniklou třidu "umělců-inženýrů" a podstatně přispěli k prosazení nového způsobu práce v oboru užité tvorby. | cs_CZ |
dc.description.abstract | (in English) The thesis deals with the relations between functionalist design of lighting fixtures and the industrial art in the context of the interwar period, which meant a fundamental transformation of the artistic tradition and the birth of the concept of industrial design and the figure of the designer itself. I demonstrate this process by the example of work of such personalities as Alexander Rodchenko, Abram Damsky, Marianne Brandt, Poul Henningsen, Alvar Aalto, Jaroslav Anýž and Miloslav Prokop, who represented the newly formed class of "artists-engineers" and significantly contributed to the new way of working in field of applied art. | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | design|design theory|applied art|decorative art|fixtures|lighting|lamps|artist-engineer|functionalism|constructivism|VKhUTEMAS|Alexandr Rodchenko|Abram Damsky|Bauhaus|Marianne Brandt|Poul Henningsen|Alvar Aalto|Miloslav Prokop|Jaroslav Anýž | en_US |
dc.subject | design|teorie designu|užité umění|umělecký průmysl|svítidla|osvětlování|osvětlovací technika|umělec-inženýr|funkcionalismus|konstruktivismus|VChUTEMAS|Alexandr Rodčenko|Abram Damskij|Bauhaus|Marianne Brandt|Poul Henningsen|Alvar Aalto|Miloslav Prokop|Jaroslav Anýž | cs_CZ |
dc.title | Funkcionalistické světlo v Československu a v Evropě | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2022 | |
dcterms.dateAccepted | 2022-02-03 | |
dc.description.department | Institute of Art History | en_US |
dc.description.department | Ústav pro dějiny umění | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 226526 | |
dc.title.translated | Functionalist light in Czechoslovakia and in Europe | en_US |
dc.contributor.referee | Pauly, Jana Johanna | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Dějiny umění | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | History of Art | en_US |
thesis.degree.program | Dějiny umění | cs_CZ |
thesis.degree.program | History of Art | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav pro dějiny umění | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Art History | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Dějiny umění | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | History of Art | en_US |
uk.degree-program.cs | Dějiny umění | cs_CZ |
uk.degree-program.en | History of Art | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | (česky) Práce se věnuje vztahům funkcionalistického designu osvětlovácí techniky a uměleckého průmyslu v kontextu mezivalečného období, které znamenalo zásadní přerod umělecké tradice a zrození koncepce průmyslového designu a postavy designera. Tento proces demonstruji na příkladu tvorby takových osobnosti jako Alexandr Rodčenko, Abram Damskij, Marianne Brandt, Poul Henningsen, Alvar Aalto, Jaroslav Anýž a Miloslav Prokop, kteří zastupovali nově vzniklou třidu "umělců-inženýrů" a podstatně přispěli k prosazení nového způsobu práce v oboru užité tvorby. | cs_CZ |
uk.abstract.en | (in English) The thesis deals with the relations between functionalist design of lighting fixtures and the industrial art in the context of the interwar period, which meant a fundamental transformation of the artistic tradition and the birth of the concept of industrial design and the figure of the designer itself. I demonstrate this process by the example of work of such personalities as Alexander Rodchenko, Abram Damsky, Marianne Brandt, Poul Henningsen, Alvar Aalto, Jaroslav Anýž and Miloslav Prokop, who represented the newly formed class of "artists-engineers" and significantly contributed to the new way of working in field of applied art. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny umění | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |