Show simple item record

Functionalist light in Czechoslovakia and in Europe
dc.contributor.advisorMergl, Jan
dc.creatorZhavoronkova, Olga
dc.date.accessioned2022-04-12T08:52:53Z
dc.date.available2022-04-12T08:52:53Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/171854
dc.description.abstract(česky) Práce se věnuje vztahům funkcionalistického designu osvětlovácí techniky a uměleckého průmyslu v kontextu mezivalečného období, které znamenalo zásadní přerod umělecké tradice a zrození koncepce průmyslového designu a postavy designera. Tento proces demonstruji na příkladu tvorby takových osobnosti jako Alexandr Rodčenko, Abram Damskij, Marianne Brandt, Poul Henningsen, Alvar Aalto, Jaroslav Anýž a Miloslav Prokop, kteří zastupovali nově vzniklou třidu "umělců-inženýrů" a podstatně přispěli k prosazení nového způsobu práce v oboru užité tvorby.cs_CZ
dc.description.abstract(in English) The thesis deals with the relations between functionalist design of lighting fixtures and the industrial art in the context of the interwar period, which meant a fundamental transformation of the artistic tradition and the birth of the concept of industrial design and the figure of the designer itself. I demonstrate this process by the example of work of such personalities as Alexander Rodchenko, Abram Damsky, Marianne Brandt, Poul Henningsen, Alvar Aalto, Jaroslav Anýž and Miloslav Prokop, who represented the newly formed class of "artists-engineers" and significantly contributed to the new way of working in field of applied art.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectdesign|design theory|applied art|decorative art|fixtures|lighting|lamps|artist-engineer|functionalism|constructivism|VKhUTEMAS|Alexandr Rodchenko|Abram Damsky|Bauhaus|Marianne Brandt|Poul Henningsen|Alvar Aalto|Miloslav Prokop|Jaroslav Anýžen_US
dc.subjectdesign|teorie designu|užité umění|umělecký průmysl|svítidla|osvětlování|osvětlovací technika|umělec-inženýr|funkcionalismus|konstruktivismus|VChUTEMAS|Alexandr Rodčenko|Abram Damskij|Bauhaus|Marianne Brandt|Poul Henningsen|Alvar Aalto|Miloslav Prokop|Jaroslav Anýžcs_CZ
dc.titleFunkcionalistické světlo v Československu a v Evropěcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-02-03
dc.description.departmentInstitute of Art Historyen_US
dc.description.departmentÚstav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId226526
dc.title.translatedFunctionalist light in Czechoslovakia and in Europeen_US
dc.contributor.refereePauly, Jana Johanna
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDějiny uměnícs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Arten_US
thesis.degree.programDějiny uměnícs_CZ
thesis.degree.programHistory of Arten_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Art Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Arten_US
uk.degree-program.csDějiny uměnícs_CZ
uk.degree-program.enHistory of Arten_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.cs(česky) Práce se věnuje vztahům funkcionalistického designu osvětlovácí techniky a uměleckého průmyslu v kontextu mezivalečného období, které znamenalo zásadní přerod umělecké tradice a zrození koncepce průmyslového designu a postavy designera. Tento proces demonstruji na příkladu tvorby takových osobnosti jako Alexandr Rodčenko, Abram Damskij, Marianne Brandt, Poul Henningsen, Alvar Aalto, Jaroslav Anýž a Miloslav Prokop, kteří zastupovali nově vzniklou třidu "umělců-inženýrů" a podstatně přispěli k prosazení nového způsobu práce v oboru užité tvorby.cs_CZ
uk.abstract.en(in English) The thesis deals with the relations between functionalist design of lighting fixtures and the industrial art in the context of the interwar period, which meant a fundamental transformation of the artistic tradition and the birth of the concept of industrial design and the figure of the designer itself. I demonstrate this process by the example of work of such personalities as Alexander Rodchenko, Abram Damsky, Marianne Brandt, Poul Henningsen, Alvar Aalto, Jaroslav Anýž and Miloslav Prokop, who represented the newly formed class of "artists-engineers" and significantly contributed to the new way of working in field of applied art.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV