Sémiotická analýza titulních fotografií v mezinárodních mutacích časopisu Vogue
Semiotic analysis of cover photographs in Vogue magazine international editions
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/171688Identifiers
Study Information System: 229551
Collections
- Kvalifikační práce [16828]
Author
Advisor
Referee
Lábová, Sandra
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Journalism
Department
Department of Journalism
Date of defense
3. 2. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Sémiotika, analýza, módní fotografie, módní časopis, Vogue, Roland BarthesKeywords (English)
Semiotics, analysis, fashion photography, fashion magazine, Vogue, Roland BarthesÚstředním tématem diplomové práce je módní fotografie na titulních stranách mezinárodních vydání časopisu Vogue. V empirické části autorka využívá kombinace kvantitativní obsahové analýzy a kvalitativní sémiotické analýzy vycházející z pojetí francouzského sémiotika Rolanda Barthese. Kvantitativní část analýzy pracuje se vzorkem 87 fotografií, z nichž je později vyselektováno 8 snímků pro sémiotickou část. Analýza hledá na denotativní úrovni společné a odlišné znaky jednotlivých vydání. V rovině konotovaného obrazu se pak snaží o dekódování obsažených znaků a jejich významů. Sémiotická analýza sleduje lingvistická sdělení, užitý narativ, paradigmatické a syntagmatické uspořádání fotografie nebo přítomnost národní identity. Součástí práce je také teoretická část věnující se módním časopisům a proměnám estetiky módní fotografie. Tato část obsahuje exkurs do historie i současnosti módní fotografie a představuje výrazné osobnosti v oblasti. V teoretické části autorka definuje pojmy, které tvoří základ pro empirický výzkum. V závěru práce jsou předloženy výsledky analýzy a jejich interpretace.
The central theme of the diploma thesis is fashion photography on the cover pages of Vogue magazine international editions. In the empirical section, the author uses a combination of quantitative content analysis and qualitative semiotic analysis based on the concept of the French semiotics Roland Barthes. The quantitative section of the analysis works with a sample of 87 photographs, from which 8 images are later selected for the semiotic part. At the denotative level, the analysis looks for common and different signs of individual editions. At the level of the connoted image, the author tries to decode the contained signs and their meanings. The semiotic analysis traces linguistic messages, the narrative, the paradigmatic and syntagmatic arrangement of photography, or the presence of national identity. Part of the work is also a theoretical section dedicated to fashion magazines and changes in the aesthetics of fashion photography. This part contains an excursion into the history and present of fashion photography and presents prominent personalities in the field. In the theoretical part, the author defines the terms that form the ground for empirical research. At the end of the work, the results of the analysis and their interpretation are presented.