Psychologické souvislosti kariérového vzdělávání a kariérového poradenství u adolescentů
Psychological context of career education and career counselling in adolescence
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/171597Identifikátory
SIS: 226194
Kolekce
- Kvalifikační práce [23745]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Zernerová, Lucie
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
31. 1. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Kariérové vzdělávání|kariérové poradenství|kariérové rozhodování|kariérové intervenceKlíčová slova (anglicky)
Career counselling|career education|career decision-making|career interventionDiplomová práce se zabývá psychologickými souvislostmi kariérového poradenstvím a vzděláváním u adolescentů. Kariérovému poradenství a vzdělávání dnešní doby se věnuje jen minimální množství výzkumného zájmu v ČR, zatímco v řadě vyspělých států světa jde o významný společenskovědní obor. Cílem diplomové práce je poskytnout doporučení pro kariérové vzdělávání na středních školách a navrhnout intervenční programy kariérového poradenství pro skupinu středoškolských studentů. Výzkumné otázky se snaží odpovědět na to, jaké proměnné hrají roli při rozhodování o kariéře u středoškoláků, co středoškoláci očekávají od kariérového poradenství a vzdělávání ve školách a jaké jsou přínosy sdílení procesu kariérového rozhodování mezi vrstevníky. Pro zodpovězení daných výzkumných otázek byl zvolen kvalitativní typ výzkumu. Data byla sbírána metodou focus group. Do výzkumného projektu se zapojilo 29 studentů ze tří pražských gymnázií a jedné střední odborné školy. Výsledky ukazují, že kariérového rozhodování středoškoláků primárně ovlivňují jejich hodnoty, schopnosti a dovednosti, zájmy, osobnostní rysy, vnímané překážky a bariéry a sociální vliv. Středoškolští studenti očekávají od kariérového a výchovných poradců rady, provázení, informace, známost, realistický pohled a boření předsudků a stereotypů. Mezi hlavní...
The diploma thesis deals with the psychological context of career counselling and education in adolescence. Today, only a minimal amount of research interest in the Czech Republic is devoted to career counselling and education, while in several developed countries of the world it is an important social science field. The aim of the diploma thesis is to provide recommendations for career education at secondary schools and to design intervention programs for career counselling for a group of secondary school students. The research questions seek to answer what variables play a role in high school career decision-making, what high school students expect from career guidance and education in schools, and the benefits of sharing a career decision-making process among peers. The qualitative research was chosen to answer the given research questions. Data were collected by the focus group method. The research project involved 29 students from three Prague grammar schools and one secondary vocational school. The results show that high school students' career decision-making is primarily influenced by their values, abilities and skills, interests, personality traits, perceived obstacles and barriers, and social effect. High school students expect guidance, information, acquaintance, a realistic perspective,...