Učivo o lišejnících (Lichenes) a problematika jeho začleňování do výuky přírodopisu na 2. stupni ZŠ
Curriculum of Lichens and the Problem if Its Integration into Biology Teaching at the Second Level of Elementary School
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/171486Identifikátory
SIS: 219019
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pavlasová, Lenka
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy biologie - výchova ke zdraví
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
21. 1. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Lišejníky, kurikulární dokumenty, učebnice, analýza, polostrukturované rozhovory,přírodopisKlíčová slova (anglicky)
Lichens, curricular documents, textbooks, analysis, semi-structured interviews, naturalscienceNÁZEV: Učivo o lišejnících (Lichenes) a problematika jeho začleňování do výuky přírodopisu na 2. stupni ZŠ AUTOR: Pavla Češíková KATEDRA: Katedra biologie a environmentálních studií VEDOUCÍ PRÁCE: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. ABSTRAKT Diplomová práce se zabývá problematikou začleňování tématu lišejníků do výuky přírodopisu na 2. stupni základních škol. Obsahuje jak informace o zastoupení tohoto tématu v kurikulárních dokumentech, tak ale i částečnou analýzu a komparaci vybraných Školních vzdělávacích programů a nejčastěji užívaných učebnic přírodopisu pro 2. stupeň základních škol. V praktické části práce jsou krátká interview i se samotnými pedagogy, které na otázku obliby tohoto tématu, jeho náročnosti uchopení a začleňování do výuky poukazují přímo v praxi. Na základě těchto poznatků je součástí práce i návrh na možné pojetí výuky lišejníků, který byl uplatněn v praxi, na vybrané základní škole a jehož přednosti i nedostatky jsou taktéž součástí výsledků zkoumání práce. KLÍČOVÁ SLOVA: Lišejníky, kurikulární dokumenty, učebnice, analýza, polostrukturované rozhovory, přírodopis
TITLE: Curriculum of Lichens and the Problem of Its Integration into Biology Teaching at the Second Level of Elementary School AUTHOR: Pavla Češíková DEPARTMENT: Department of Biology and Environmental Studies SUPERVISOR: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. ABSTRACT This diploma thesis deals with the issue of integrating the topic of lichens into the teaching of natural science at the 2nd level of elementary schools. It contains informations about the representation of this topic in curricular documents, as well as a partial analysis and comparison of selected school educational programs and textbooks. In the practical part of this work there is a short interviews with the teachers, who the question of the difficulty integration this topicit into the teaching describe directly from the practice. Based on these findings, the work also includes a proposal for a possible concept of teaching this topic (Lichens), which was applied in practice and whose advantages and disadvantages are also part of the results of research. KEY WORDS: Lichens, curricular documents, textbooks, analysis, semi-structured interviews, natural science