Průzkum předpokladů k pracovnímu uplatnění u osob opouštějících dětský domov.
Exploration of assumptions of the job success for people leaving the children's home.
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/170929Identifiers
Study Information System: 182140
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Gulová, Lenka
Sekera, Julius
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
3. 12. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Kompetence|adolescence|ústavní výchova|dětský domov|trh práceKeywords (English)
Competence|adolescence|institutional care|children's home|labor marketTématem disertační práce je průzkum předpokladů k pracovnímu uplatnění osob, které část nebo celé své dětství a dospívání prožili v dětských domovech. Práce je členěna na teoretickou a empirickou část. Teoretická část je věnována rozboru kompetencí, které jsou v současnosti významným předpokladem uplatnění na trhu práce, integraci mladých lidí z ústavní výchovy do profesního života, problematice ústavní výchovy a vývojovému období dospívání, ve kterém mladí lidé z ústavů obvykle vstupují na trh práce. K užitým metodám této části patří teoretická analýza a interpretace klíčových konceptů a poznatků prezentovaných v odborné literatuře, realizovaných výzkumech a dalších zdrojích tak, aby byla získána východiska pro zaměření a design výzkumu a relevantní data pro diskusi jeho výsledků. V empirické části je prezentováno výzkumné šetření se smíšeným designem. Hlavním cílem je zjistit, zda se subjektivní hodnocení vybraných obecných dovedností a měkkých kompetencí, důležitých pro pracovní uplatnění, liší u mladých lidí z dětského domova a mladých lidí, kteří vyrůstají v rodinách. Šetření je založeno na metodologické triangulaci technik kvalitativního a kvantitativního výzkumu a je rozvrženo do tří fází. V počáteční fázi výzkumu bylo použito kvalitativní šetření formou semistrukturovaného rozhovoru u...
The topic of the dissertation is the research of the assumptions for employment of people who spent part or all of their childhood and adolescence in children's homes. The thesis is divided into theoretical and empirical parts. The theoretical part is devoted to the analysis of competences that are currently important prerequisites for employment in the labour market, integration of young people from institutional education into professional life, the problems of institutional education and the developmental period of adolescence, in which young people from institutions usually enter the labour market. The methods used in this section include theoretical analysis and interpretation of key concepts and findings presented in the literature, implemented research and other sources in order to provide a basis for the focus and design of the research and relevant data for the discussion of its results. In the empirical part, a mixed- methods research design is presented. The main aim is to find out whether subjective ratings of selected general skills and soft competences important for employment differ between young people from children's homes and young people growing up in families. The investigation is based on a methodological triangulation of qualitative and quantitative research techniques and is...