Konflikt v organizaci
Conflict in organization
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/17081Identifiers
Study Information System: 61960
Collections
- Kvalifikační práce [22119]
Author
Advisor
Referee
Kopecký, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
8. 9. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Práce se věnuje konfliktním situacím, vznikajícím mezi lidmi na pracovišti. Shrnuje poznatky autorů, kteří se touto problematikou zabývají a přináší různé pohledy na toto téma, včetně vlastních názorů a doporučení. Ukazuje na možné příčiny, vznik, vývoj a konečné řešení konfliktních situací. Věnuje se konfliktům vzniklým mimovolně a rovněž těm, které jsou úmyslně vyvolány, nebo-li mobbingu a bossingu. Poukazuje na stálou aktuálnost a přirozenost tohoto jevu a dává podněty, jak s ním zacházet, aby jeho dopady neměly negativní vliv na zúčastněné, na jejich pracovní výkon a osobní spokojenost a tím i na organizaci samotnou. Ukazuje důležitý poznatek, že konflikt může přinést i zlepšení jak vztahů, tak řešení problému, pokud se s ním správně pracuje. Přispívá poznatky o způsobech chování lidí, které by měly vést k uspokojivému řešení problému, a dále ukazuje asertivní chování jako účinný naučený způsob jednání v konfliktních situacích. V neposlední řadě poukazuje na důležitost vysoké úrovně organizační kultury, jako na příznivé prostředí pro řešení konfliktu.
The aim of the study is to describe conflict situations among people in the workplace. It summarizes the knowledge of the authors who are engaged in this topic and brings various insights to this theme, including my own opinions and recommendations. It shows different causes, origins, progressions and solutions of conflict situations. It describes both involuntary conflicts and intentionally evoked conflicts, also known as mobbing and bossing. The study demonstrates that this phenomenon is still prevalent in the workplace and gives suggestions for dealing with these situations so that their impact does not have a negative influence on people, their working performance, personal satisfaction and, in due course, the organization itself. The study reaches an important outcome that not only can conflict improve relationships, but it can even solve the problem itself if it is handled well. It contributes to the knowledge of human behavior and shows assertiveness as an effective method of acquired behavior suitable for solving conflicts. Last but not least, the paper refers to the importance of a high level of organizational culture as a positive environment for the conflict solution.