Síla a efektivita fotožurnalismu v digitální éře
Power and Effectiveness of Photojournalism in the Digital Age
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/170607Identifiers
Study Information System: 169700
Collections
- Kvalifikační práce [15771]
Author
Advisor
Referee
Pospěch, Tomáš
Prokop, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media and Communication studies
Department
Institute of Communication Studies and Journalism
Date of defense
18. 11. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
fotožurnalismus, novinářská fotografie, mediální obrazy, digitální věk, efektivita fotožurnalismu, emoce, etika, vizuální kultura, vizuální gramotnost, vizuální vnímáníKeywords (English)
photojournalism, journalistic photography, media imagery, digital age, effectiveness of photojournalism, emotions, ethics, visual culture, visual literacy, visual perceptionDisertační práce se zabývá emocionální silou a efektivitou fotožurnalismu v digitálním věku. Věnuje se novinářským fotografiím v kontextu jejich emocionální působivosti a zkoumá dopady emoční odezvy na příjemce médií. V teoretické rovině práce charakterizuje vznik a vývoj moderního fotožurnalismu a to, jak se etabloval v médiích jako samostatná disciplína, dále digitální věk a jeho specifika ve vztahu k modernímu fotožurnalismu, samotnou emocionální sílu fotožurnalismu a teorii emocí. Stručně představuje také koncept vizuální gramotnosti a definuje etické standardy při práci fotožurnalistů. V analytické části práce pojmenovává konkrétní rysy emocionální síly fotožurnalismu a vztahu emocionality a novinářské fotografie, dále se zaobírá podobností novinářských fotografií s realitou a tím, jaké má zprostředkování reality prostřednictvím novinářských snímků efekt na příjemce médií, opět se zřetelem na emocionální hledisko. Dotýká se také toho, zdali mají novinářské fotografie na základě zasažení citlivosti a vnitřního naladění konzumentů médií potenciál je mobilizovat, nebo naopak způsobují znecitlivění a lhostejnost, a popisuje také etický rozměr fotožurnalismu ve vztahu k emocionalitě.
This dissertation thesis deals with the emotional power and effectiveness of photojournalism in the digital age. It focuses on journalistic photographs in the context of their emotional impact and examines the effects of the emotional response on media recipients. At the theoretical level, the work characterizes the origin and development of modern photojournalism and how it has established itself within media as a separate discipline; the digital age and its specifics in relation to modern photojournalism; and the emotional power of photojournalism itself and theories of emotion. It also briefly introduces the concept of visual literacy and defines ethical standards in the work of photojournalists. The analytical part of the work names specific features of the emotional power of photojournalism and the relationship between emotionality and journalistic photography. It also deals with the similarities between journalistic photography and reality and how mediation of reality through journalistic images has an effect on media recipients, again with regard to emotional aspects. Finally it touches on whether journalistic photographs have the potential to mobilize society through their exposure to the sensitivity and internal attitudes of media consumers, or on the contrary they cause numbness and...