Síla a efektivita fotožurnalismu v digitální éře
Power and Effectiveness of Photojournalism in the Digital Age
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/170607Identifikátory
SIS: 169700
Kolekce
- Kvalifikační práce [17642]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pospěch, Tomáš
Prokop, Jaroslav
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální a komunikační studia
Katedra / ústav / klinika
Institut komunikačních studií a žurnalistiky
Datum obhajoby
18. 11. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
fotožurnalismus, novinářská fotografie, mediální obrazy, digitální věk, efektivita fotožurnalismu, emoce, etika, vizuální kultura, vizuální gramotnost, vizuální vnímáníKlíčová slova (anglicky)
photojournalism, journalistic photography, media imagery, digital age, effectiveness of photojournalism, emotions, ethics, visual culture, visual literacy, visual perceptionDisertační práce se zabývá emocionální silou a efektivitou fotožurnalismu v digitálním věku. Věnuje se novinářským fotografiím v kontextu jejich emocionální působivosti a zkoumá dopady emoční odezvy na příjemce médií. V teoretické rovině práce charakterizuje vznik a vývoj moderního fotožurnalismu a to, jak se etabloval v médiích jako samostatná disciplína, dále digitální věk a jeho specifika ve vztahu k modernímu fotožurnalismu, samotnou emocionální sílu fotožurnalismu a teorii emocí. Stručně představuje také koncept vizuální gramotnosti a definuje etické standardy při práci fotožurnalistů. V analytické části práce pojmenovává konkrétní rysy emocionální síly fotožurnalismu a vztahu emocionality a novinářské fotografie, dále se zaobírá podobností novinářských fotografií s realitou a tím, jaké má zprostředkování reality prostřednictvím novinářských snímků efekt na příjemce médií, opět se zřetelem na emocionální hledisko. Dotýká se také toho, zdali mají novinářské fotografie na základě zasažení citlivosti a vnitřního naladění konzumentů médií potenciál je mobilizovat, nebo naopak způsobují znecitlivění a lhostejnost, a popisuje také etický rozměr fotožurnalismu ve vztahu k emocionalitě.
This dissertation thesis deals with the emotional power and effectiveness of photojournalism in the digital age. It focuses on journalistic photographs in the context of their emotional impact and examines the effects of the emotional response on media recipients. At the theoretical level, the work characterizes the origin and development of modern photojournalism and how it has established itself within media as a separate discipline; the digital age and its specifics in relation to modern photojournalism; and the emotional power of photojournalism itself and theories of emotion. It also briefly introduces the concept of visual literacy and defines ethical standards in the work of photojournalists. The analytical part of the work names specific features of the emotional power of photojournalism and the relationship between emotionality and journalistic photography. It also deals with the similarities between journalistic photography and reality and how mediation of reality through journalistic images has an effect on media recipients, again with regard to emotional aspects. Finally it touches on whether journalistic photographs have the potential to mobilize society through their exposure to the sensitivity and internal attitudes of media consumers, or on the contrary they cause numbness and...